• last year
قصص مغامرات للأطفال
kidzy TV
تقدم بيئة آمنة وممتعة للأطفال لتعلم القيم والأخلاق من خلال القصص الهادفة والأغاني التعليمية.
هدفنا الرئيسي هو تعزيز التعلم الفعّال والممتع من خلال المحتوى الترفيهي، عشان كده بنقدم مجموعة متنوعة من الأغاني والأنشطة التفاعلية اللي تساعد الأطفال على تطوير مهاراتهم اللغوية والاجتماعية وتشجعهم على التفكير بشكل مبتكر وممتع، من خلال فريق متخصص.
متنسوش تشتركوا في القناة وتشغلوا الجرس، عشان يوصل ليكم كل جديد
شاركوا الفيديو مع أصحابكم وعائلتكم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اشتركوا كمان في السوشيال ميديا علي قنواتنا

FACEBOOK
https://www.facebook.com/kidzy2021

INSTAGRAM
https://www.instagram.com/kidzytv2024

TIKTOK
https://www.tiktok.com/@kidzytv2024

_____________________________________________

لمتابعة باقي قنوات KIDZY برجاء الإشتراك على
Kidzy Music
youtube.com/@KidzyMusic

Kidzy Toys
https://www.youtube.com/@KidzyToys16



Powered by Richard Elhaj Media
www.richardelhaj.media

#اطفال #أغاني_أطفال #اكسبلور #baby
Transcript
00:00كان يمكان في قديم الزمان كان فيه سمكة صغيرة خالص عايشة في أعماق البحار
00:13كان حجمها الصغير ده مخليها زعلانة جدا عشان كانت كل ما تحب تلعب مع باقي السمك بيرفضوه
00:22وفضلت السمكة الصغيرة دي عايشة وحيدة وملهاش أي صحوب لغاية ما لقيت صلطعون صغير زيها تلعب معي وهو كمان كان وحيد
00:34وفي يوم جي مركب صيد كبير رمى شباكه في البحر واسطد كل الأسماك الموجودة ومن ضمنهم السمكة الصغيرة دي
00:47السمك كله خايف وفضل يطلب المساعدة لكن من غير فايدة لكن السمكة الصغيرة كانت هدية خالص ومش خايفة
00:57وفضلت تعوم بين الأسماك لغاية ما خرجت برا الشبكة وده عشان حجمها الصغير
01:05راحت بسرعة لصديقها الصلطعون وطلبت منه ييجي معيها عشان ينقذوا باقي الأسماك
01:12وفعلا راحوا وبدأ السلطعون يقطع حبال الشبكة بأديه الحد ده غاية ما خلص كل السمك
01:21وساعتها ندم السمك على معاملته للسمكة الصغيرة والسلطعون واعتذروا لهم وشكروهم
01:29ومن ساعتها والسمكة الصغيرة ما بقيتش وحيدة وباقي الأسماك اتعلمت ما تحكمش على حد من مظهره
01:39كان يا مكان كان في زمان أرنوب بيحب يأكل الجذر كان بيلعب قدام البيت بتاعه هو ومامته
01:48فمامته ندهته وحظرته وقالت له خلي بالك من التعلب علشان مقار وشرير ولو طلب يلعب معيك اوعى توافق
02:00او تصدق انه طيب سمع أرنوب كلام مامته وروح يكمل لعبة بالكرة ومامته دخلت البيت
02:09أرنوب ما كانش يعرف ان التعلب المقار كان واقف من بعيد وبيرقبه
02:16فضل التعلب يقرب من الأرنوب وأرنوب أول ما شافه خاف قوي لكن التعلب قال له
02:24أنا تعلب طيب زيك ولما شفتك بتلعب لوحدك فعلت قوي وقلت لازم أروح ألعب معيك وأسليك
02:33الأرنوب صدقه وفرح بكلامه ونسي كلام مامته وفضل يلعب معي بس التعلب كان جعين ومش عايز يبين له
02:46فحبي يضحك على أرنوب علشان يكله وقال له ايه رأيك نروح نلعب عند البحيرة
02:54زي المية هناك شكلها جميل قوي وفيه هناك كمان جذر طعمه لذيذ
03:01الأرنوب فرح بكلام التعلب ومشي معاه من غير ما يفكر
03:06وهو مشي مع التعلب شافته الدفضعة وجريت على طول راحت قالت لمامته أن أرنوب مشي مع التعلب ورايح عند البحيرة
03:18مامته راحت على طول جريت وجمعت جرانها حيوانات الغابة وراحوا عند البحيرة وكان خلاص التعلب فاتح بقوه وهيكل الأرنب همل همل مام
03:31وراح التعلب شاف الحيوانات كلها ومامة أرنوب راح جري وهرب منهم على طول ورجع أرنوب مع مامته وأصحابه الحيوانات وكان مبسوط وتعلم يسمع كلام مامته كويس
03:47كان يا مكان في غابة من الغابات كان فيه أسد شرير كان بيجبل كل حيوانات الغابة أنها تخدمه وكان كمان بيدايقهم
03:58وفي يوم بعت الغراب عشان ينادي على الأرنوب كان وقتها أرنوب بيجيب جزر لولاده الصغيرين
04:05راح الغراب وناديه الأرنب وراح الأرنب للأسد فضيه الأسد ورمى الجزر للأرنوب وديس عليه وسابه ومشي وزعل الأرنوب جدا عشان أكل ولاده
04:18وراح الغراب كمان عشان يجيب القرد ميمون للأسد لكن ميمون قاله مش هروح وبلغه أني مش هخدمه تاني
04:28مشي الغراب وسابه وراح للفيل وبلغه باللي بيعمله ميمون عشان يتكلم معاه عشان الأسد الشرير ما يدايقهمش
04:38راح الفيل وتكلم مع ميمون فقاله نفس الكلام وأنه مش هيخدم الأسد الشرير تاني
04:45بلغ الفيل للغراب باللي قاله ميمون ورجع الغراب للأسد وبلغه بأنه ميمون رافض أنه يخدمه
04:54فخضب الأسد جدا وراح لميمون بسرعة فجري ميمون وتلع فوق الشجرة
05:00وجي الفيل فطلب الأسد من الفيل أنه يضرب الشجرة جامد عشان يقع ميمون
05:07وفعلا وقع ميمون بس مسك فحبل وراح لشجرة تانية ومشي الأسد
05:14وبعدها اعتذر الفيل من ميمون وميمون وعده أنه هينقذ الغابة من ظلم الأسد
05:20فضل الأسد خايف من ميمون وكل ما ينام يحلم أنه بيدربه
05:25ففضل الأسد فترة طويلة جدا مش بينام لدرجة أنه تعب وبقى ضعيف
05:31وفي يوم رحت الحيوانات لميمون وبلغوه أن الأسد بقى ضعيف
05:36فروح ميمون للأسد وهدده أنه هيضربه
05:39فخاف الأسد الشرير وطلع يجري بعيد وفرح كل حيوانات الغابة بميمون
05:45كان يا ما كان في غابة من الغابات كان الجو حر جدا
05:50وكان فيه غراب زكي وبغبغين وكانوا حرانين وعطشانين جدا
05:56وكان الغراب بيقول نروح ندور على أكل لكن البغبغين قاله أنه مش هيقدر من الحر
06:04فطار الغراب لوحده علشان يدور على أكل ومية
06:09لكن تعب جدا وما كانش لاقي حاجة
06:12قعد شوية علشان يستريح فشاف مية وأكل كتير جدا
06:18فروح بسرعة ونده لصاحب البغبغين علشان يكلوا ويشربوا مع بعض
06:24لكن الإزايزة اللي كان فيها المية كانوا مش عارفين يشربوا منها
06:29فدل الغراب يفكر يفكر يفكر لغاية ما وصل لفكرة
06:34وهي أنهم يحطوا زلط صغير في الإزايزة علشان المية تطلع لفوق
06:40وفعلا عملوا كده وتلعت المية لفوق وعارفوا يشربوا
06:45وده كان بفضل الغراب الزكي
06:48كان يا مكان في غابة من الغابات
06:51كانت كل الحيوانات بتلعب ومبسوطة
06:54وفجأة سمعوا صوت قوي جدا وباين من الصوت أنه صوت أسد
07:01فخافوا جدا وهربوا واستخبوا كل واحد في المغبق بتاعه
07:05معادل فيلم كانش لاقي مكان يهرب ليه
07:09وفجأة سمعوا الصوت تاني وتأكدوا أنه أسد
07:13لكن المرة دي السلحفة الحكيمة قالت أن صوته باين أنه بيتوجع
07:19وأنها هتروح تشوفه
07:21وراحت فعلا ولقيته مجروح ومتصاب بطلقة من صياد
07:26وطلب مساعدتها
07:28وفعلا راحت بسرعة السلحفة وجابت أعشاب طبية وبدأت تساعده
07:33وطلبت من باقي الحيوانات أنهم يساعدوها ويتطمنوا وأن الأسد مش هيئزيهم
07:40ففيه فعلا اللي بدأ منهم يعمل أكل وفيه اللي روح يجيب ميا
07:45وقدرت السلحفة تخرج الرصاصة
07:48وفضلت الحيوانات يوم ورد تاني تساعد الأسد لغاية ما خفه بقى كويس
07:54وقام ومشي
07:56ورجعت تاني الحيوانات تلعب
07:59وهم بيلعبوا شافوا الأسد راجع تاني عليهم عشان يشكرهم
08:04وبعد ما شكرهم ومشي قبل ما يبعد كتير سمع صوت الغراب بيطلم من الحيوانات أنها تهرب بسرعة
08:12عشان فيه قطيع زقاب جاي يهجم عليهم
08:16فقرر أن الأسد أنه لازم يرجع يساعدهم وأنه جاء الوقت يرد اللي هم عملوه معاه
08:23وفعلا رجع لكن كل الحيوانات طلبت منه أنه يمشي خصوصا أنه هو مصاب لكن هو رفض
08:31وبسرعة جت فكرة للسلحفة الحكيمة وبدأوا تنفذها
08:35لما وصل الزقاب لقيوا كل الحيوانات واقفين ومش بتهرب
08:40فاستغربوا جدا وفجأة اتحركت الحيوانات وظهر من وراهم الأسد
08:46فخاف الزقاب جدا وهربت من غير ما الأسد يحتاج يعمل حاجة وهو تعبان
08:52فشكروه تاني فشكروه تاني وعاشوا في أمان ومشي الأسد
08:58كان يا مكان في غابة من الغابات كان الشتاء برد جدا والدنيا كلها تلج
09:05وكان فيه ثلاث فران بردنين وجعنين وهم قاعدين سمعوا صوت خطوات جاي عليهم
09:14وبيبصوا شافوا سنجوب ماشي وساب بيته
09:18ففيه منهم فار محتال حط خطة وقرر انه يروح يدخل بيت سنجوب
09:25وهم رايحين واحد من الثلاث فران رفض انه يشاركوا خطته وسابهم ومشي
09:33وراحوا اتنين بس على بيت سنجوب
09:36وأول ما دخلوا فضلوا يدوروا على أكل يدوروا على أكل لكن من غير فايدة
09:42بس فجأة راجع سنجوب فاستخبى الفارين بسرعة عشان سنجوب ما يشوفهمش
09:48وهم مستخبيين شايفوا سنجوب وهو بيطلع الأكل بتاعه من المغبة
09:54وأول ما سنجوب طلع من الأوضة هرب بسرعة الفارين وطلعوا برا البيت
10:00وروحوا على بيتهم
10:02أول ما وصلوا سمعوا صوت صاحبهم الثالث تعبان
10:06وهم قاعدين معاه عد سنجوب وسمع كمان صوت الفار تعبان
10:12فدخل علشان يطمن عليه
10:15ولما لقى تعبان وحرارته عالية قرر انه يساعده
10:19وهو بيساعده استغل الفار المحتال الفرصة ورجع على بيت سنجوب
10:25وثرق الأكل كله وهرب
10:28فضل سنجوب جنب الفار التعبان لغاية ما بقى كويس
10:32ولما فاقه لقى جعاين قرر انه يروح يجبله من الأكل
10:37ولما رجع على البيت ولقى الأكل مسروق فهم انه الفار المحتال هو اللي عمل كده
10:45وادايق منه جدا
10:47ورجع لصحابه الفارين التانين وحكالهم اللي حصل وهما كمان ادايقوا جدا
10:53وفجأة وهما في البيت حصلت عصيفة تلجية وانهيار للتلج
10:59فخرجوا بسرعة برا البيت قبل ما يتدمر
11:02بس مع التلج اللي نزل لقيوا كمان أكل وقع من فوق الشجرة
11:08فجمعوا الأكل ده بسرعة ورجعوا على بيت سنجوب وفضلوا هناك في أمان ومعاهم أكل
11:15أما الفار المحتال فضل وحده في العاصفة ومش معاه أكل
11:21وده كان مصيره عشان صايب صحابه وكمان سرق أكل سنجوب
11:27كان يا مكان في غابة من الغابات كان فيه أسد وتعلب بيبمشوا في الغابة
11:34وفضلوا اليوم كله مستدوش أكل خالص
11:38بس وهم بيبمشوا كان فيه أرنب بيشرب ميا
11:42فالتعلب شايفه وبسرعة قال للأسد عليه وعملوا خطة علشان يستودوا الأرنب
11:50وهجم كل واحد منهم من ناحية
11:53لكن وهم بيهجموا جري الأرنب فاتخبط الأسد والتعلب في بعض
11:58ويديقوا جداً أن الأرنب هرب
12:01وفضل الأسد يقول ياه فين الأيام اللي كنت بحمي فيها كل حيوانات الغابة وكانوا كلهم بيغدموني
12:09فبسرعة جت فكرة للتعلب عن البغبغين وقالها للأسد
12:15وروحوا الاتنين للبغبغين وبدأوا ينفزوا خطتهم
12:19اللي كانت عبارة عن أنه البغبغين بيقلت أصوات الحيوانات المفترسة
12:25والأسد يمثل أنه هو بيدافع عن باقي الحيوانات
12:29فروح البغبغين وقلت صوت زئب ومثل الأسد أنه بيحارب الزئب
12:35ورجع لباقي الحيوانات وشكروه جداً على اللي هو عمله
12:39فالبندة الحكيمة استغربت جداً خصوصاً أن الغابة بتاعتهم ما بيجلهاش زئاب خالص
12:46وباقي الحيوانات طلبت من الأسد أنه يفضل موجود وهيخدموه مقابل أنه يحميهم
12:52فوافق الأسد وراح الأسد تاني وطلب من التعلب أنه يرجع للبغبغين ويعيدوا التمثيلة تاني
13:00عشان الحيوانات تفضل تخدموه
13:02وفعلاً عادوا الموضوع تاني والمره دي مع صوت نمر
13:07لكن بردو البندة ما كانتش مصدقة
13:11وفي يوم بالليل جي صوت أسد والحيوانات كلها خافت جداً
13:17وجريت على الأسد اللي بيحميهم عشان يطلبوا حمايته
13:21فطلع الأسد وكان فاكر أنه البغبغين لكن لما راح لقى أنه في قدامه أسد حقيقي
13:29فخاف جداً وجري هو والتعلب وهربوا
13:33فخافت باقي الحيوانات جداً لكن البندة رجعت وطمنتهم أنه دا الأسد صدقهم
13:40وأنها طلبت مساعدته لما حست أنه في حاجة غريبة
13:45وفهمتهم اللي حصل وجابت البغبغين وحكلهم اللي هو عمله واعتذر منهم
13:52ورجعت تاني الغابة تعيش في سعادة وأمان
13:56كان يا مكان في غابة من الغابات كان أرنوب واقف بيلم الأكل بتاعه وبيشتغل
14:03وشافوا صحابه سنجوب وميمون
14:06ولما شافوا قالوا كالعادة أرنوب متضايق أنه بيشتغل
14:11وروحوا سلموا عليه فلما أرنوب شافهم بص بسرعة الحجر في الأرض وجات له فكرة شريرة
14:18قرر أنه يمسك الحجر ده ويمثل أنه وقع على رجله
14:23علشان صحابه يبتدوا وهم يخدموه ويعود هو مرتاح
14:28وفعلاً مسك الحجر فصحابه قالوا له خلي بالك يا أرنوب الحجر تقيل ممكن يقع على رجلك
14:35وبسرعة رح مسل أنه الحجر وقع على رجله
14:39ففعلاً أخدوه صحابه وودوه على البيت وبدأوا يساعدوه
14:44وبدأ أرنوب طلباته تقتر وتقتر أكتر
14:48فصحابه بدأوا يتعبوا لاب يلحقوا يناموا ولا قادرين على الشغل
14:54فجيف مرة سنجوب وقال لميمون يا ميمون أنا عايز أقولك على حاجة
14:59أنا بدأت أتعب من كتر طلبات أرنوب
15:02فميمون قال له وأنا كمان يا سنجوب وإحنا كمان مش شايفين أي حاجة على رجله تقول إنها وجعاه
15:10وفعلاً قرروا إن هم يروحوا ويتكلموا مع أرنوب
15:14وهم رايحين في الوقت ده أرنوب كان قاعد على السرير
15:19وكانت دايق من إن هو لافف رجله طول الوقت
15:23ففكر رجله علشان ترتاح
15:26وأول ما سمع صوته من إنهم دخلين عليه روح بسرعة لف رجله تاني
15:32فأول ما دخلوا سنجوب أخب باله إن الرجل اللي ملفوفة غير الرجل اللي هو بيقول إنها بتوجعه
15:39فقال له انت ليه بتعمل كده يا أرنوب انت ليه بتضحك علينا
15:44رجلك اللي ملفوفة غير الرجل اللي بتقول إنها وجعك
15:47انت ليه بتمثل
15:49وبدايقوا منه جداً وكانوا هيمشوا ويسبوا
15:52ففضل أرنوب يعتذر كتير جداً ويقول لهم أنا آسف
15:56أنا هرجع أشتغل ومش هضحك عليكوا تاني
15:59أنا مش هعمل كده تاني خلاص وهرجع للشغل
16:02فبسرعة سمحوه عشان هم صحابه اللي بيحبوه
16:07ورجع أرنوب وميمون وسنجوب يشتغلوا من غير محد يكون مدايق
16:12كان يا مكان في غابة من الغابات
16:15كان فيه اتنين فرين صغيرين وقفين بيلعبوا برا البيت
16:20وجاب مامتهم وطلبت منهم انهم يبطلوا لعب ويروحوا يساعدوها
16:26في انها تلم حبوب القمح عشان الحبوب اللي عندهم بتخلص
16:30ففعلاً روحوا الفرين وساعدوا مامتهم انهم يلموا القمح
16:35بس وهم برا جاي لصة على البيت وسراء القمح اللي عندهم
16:41فرجعت الامة وولادها واستغربت جداً انه القمح مش موجود
16:46وما كانوش عارفين مين اللي سراء القمح
16:49وجي تاني يوم وروحت الام عشان تجيب قمح تاني
16:54بس المرة دي خلت واحد من ولادها يفضل في البيت واخدت التاني معايا
17:00وهي برا جاه لصة تاني بس المرة دي قلت صوت الام
17:06وطلب من الفارس صغير انه يجي يساعدهم في لم القمح
17:10فالفارس صغير افتكر مامته هي اللي بتندهله
17:13وفعلاً روح طلع علشان يساعدهم
17:16وفي الوقت ده دخل اللصة تاني وسراء من القمح اللي موجود
17:21فضيقت الام جداً وابنها حكالها عاللي حصل
17:25فكررت على طول انه ده البغبغين هو اللي عمل كده
17:30لان محدش غيره بيعرف يقلد الاصوات
17:33وبسرعة جريت عالبغبغين وقالتلو انت ازاي تعمل كده؟
17:37ازاي تسرع حبوب القمح مني؟
17:40فضيق البغبغين جداً وطار على السلحفة الحكيمة
17:45وحكالها عاللي حصل
17:47فالسلحفة طلبت انهم يجيبوا الفارة الام عشان تتكلم معاها
17:53وفعلاً جات الفارة الام والسلحفة الحكيمة قالت لها
17:57انت تصراتي انك تحكمي ان البغبغين هو اللي سراء القمح
18:02وحطت معاها خطة علشان يعرفوا مين بيسرأ القمح
18:07وروحت الام تاني يوم هي وولادها علشان يجيبوا قمح
18:12وبسرعة خبت ولادها في مكان ورجعت جاري
18:16وقالت الحمد لله الحمد لله انه انقصت ولادي
18:21وقالت كده بصوت عالي عشان كل اللي في الغابة يسمعها
18:25فجي سنجوب بسرعة وبيقولها ايه اللي حصل؟
18:28قالت له الحمد لله السلحفة الحكيمة كان معاها الدواء وعالجت ولادي
18:34عشان القمح اللي لم نام بارح كان بويز
18:37مين سمع الكلام ده؟ الغراب
18:41فبسرعة طار الغراب على السلحفة الحكيمة وطلب منها انها تديله من الدواء
18:47فعرفت السلحفة الحكيمة انه الغراب هو اللس اللي بيسرأ القمح
18:53وندهت على الفورة الام وعرفتها اللي حصل
18:57فاعتذرت الفورة الام للبغبغين قدام كل الحيوانات بتاعت الغابة
19:03وعاشوا كلهم فأمان
19:06كان يا مكان كان في ديك مغرور دايما يقول لصحابه
19:10يا مكان صوتي جميل انا احلى صوت في الغابة
19:13وفي يوم من الايام التعلب شاف القطة متايقة من الديك وغروره
19:17قال لها ايه رأيك؟ اكل الديك وخلصت منه ومن الغرور؟
19:21بس للدرجات يا تعالى
19:23ايه رأيك؟ تساعديني اكل الديك وانا جابتلك كل يوم طردتي
19:27وفقت القطة وفي يوم من الايام بعد تفكير طويل من القطة
19:33ازاي هتقنع الديك ان يجي معاها عشان التعلب يكلب
19:37القطة لقيت فكرة حلوة ممكن تقنع بيها الديك ان يجي معاه
19:42وقالت له على فكرة ديك في المسابقة حلوة قوي للاصوات
19:47تحب تساعد فيها؟
19:48بعموافق لاني عارف ومتاكد ان انا اللي هبقى في الزبان
19:52هو في صوت احلى من صوتي؟
19:54اكيد انا طبعا اللي هاخد الجيزة هاخد جيزة احسن صوت
19:58قدت القطة عنوان التعلب للديك على انه المكان اللي هيتعامل فيه المسابقة
20:04الديك في طريقه افتكر انه ماخدش اصحاب الحيوانات معاه
20:08فعد عليهم واخدهم وعزمهم على المسابقة
20:12قول ما دخلوا مكان المسابقة ملاقوش حد غير التعلب والقطة
20:16ايه دا يا قطة ايه كل الحيوانات دي مش اتفاقت معاك تجيب الديك الواحد عشان اكله؟
20:22الحيوانات كلها والديك اتصدموا من القطة كانت عايزة تعملوا في الديك
20:27وزعلوا منها كلهم وخصموها
20:30سبولي انا التعلب انا عارفه شغله
20:33ودى التعلب عارفة موت جري التعلب بعد ما اخد جزاقه ومن ساعتها
20:38بطل الديك غرور على اصحابه وقال لهم
20:42لو لاكو كان زماني متاكل من التعلب المكار
20:45طوطة طوطة فرغت الحدوطة
20:47انت عارف يا ارنوب ان المشي دا كويس جدا عشان صحتنا؟
20:53اه طبعا دا بيخلينا عندنا نشاط وسحتنا كمان تكون احسن
20:59عشان كده لازم كل يوم نحاول نمشي او نعمل رياضة حتى لو بسيطة
21:06كلامك مظبوط يا ارنوب وخصوصا الصبح
21:10انا احب اتمشى قوي والشمس طلعة
21:13فعلا بيكون الجو جميل
21:16ايه دا يا ارنوب شايف اللى انا شايفه فيه انوار جاية من هناك
21:21ايوه صح ايه الانوار دي؟
21:24اصل احنا اول مرة نمشي من هنا
21:26تعالى نشوف كده
21:28انا كل دي هدايا وحلويات وازاي متعلقة على الشجر كده؟
21:34الشجرة دي كلها شكلها غريب قوي
21:37انا اول مرة شوف شجرة فيها حلويات وهدايا
21:41ايوه فعلا وانا كمان
21:43طب يلا بسرعة نقول لصحابنا
21:46دول هينبسطوا قوي قوي
21:48اه اه استنى بس يا ارنوب
21:51مستعجل على ايه؟
21:53خلينا نشوف احنا الاول ونبقى نقول لهم بعدين
21:57بس ازاي ضد صحابنا
21:59ماينفعش
22:00ما انت لو قلت لهم دلوقتي
22:02هيجوا ياخدوا من الحلويات والهدايا
22:05ومش هيبقى لنا غير حاجات صغيرة قوي
22:08خلينا الاول ناخد انا وانتا
22:10كل اللي احنا عايزينه
22:12ومن غير ما نقول لحد خولص
22:15صح يا سنجوب
22:16يلا بينا
22:17انا عاوز اخد كل الهدايا والحلويات اللي موجودة هنا
22:21بالزبط
22:22عاوزين نجمعهم كلهم
22:23من غير ما نسيب ولا حاجة
22:26لا اي حد
22:27ازايكم عاملين ايه
22:30الحمد لله بخير
22:32كله كويس
22:33انتا رايحة على فين كده
22:35انا كنت بدور عليكو
22:37عايزة اقولكو
22:38ما تيجوا نلعب كرة
22:40اه لا لا مش هينفع النهارده خالص
22:43اصلا احنا من الصبح بنتمشى
22:45وتعبنا جدا جدا
22:47يضبع نروح للبيت نريح شوية
22:49طب خلص
22:51بس ايش النوت اللي معاكو دي
22:53دي فيها حاجات كتير قوي
22:55انتو كنتوا فين
22:57اه ابدا ابدا
22:59دا كنا بنشتري شوية حاجات كده
23:01ولازم نروح البيت بسرعة
23:03عشان الوقت ما يتأخرش علينا اكتر من كده
23:06طب ساعدكو
23:07واشيل معاكو لحد ما توصولوا البيت
23:10لا لا لا
23:11شكرا يا فلافيلو
23:13البيت خلص قريب من هنا
23:15يلا باي
23:16طيب سلام
23:18مالك يا فلافيلو
23:19قعد لوحدك كده ليه
23:21اصلي قابلت النهارده سنجوب وارنوب
23:24هم توترين كده
23:25ومعاهم حاجات كتيرة
23:27بس محدش فيهم قال لي ايه الحاجات
23:29ومشو بسرعة
23:31طب وايه المشكلة
23:32عادي
23:33يمكن تعبانين ولا حاجة
23:35لا يا زوزو
23:36في حاجة غريبة ورا سنجوب وارنوب
23:39انا حاسس انهم مخبين حاجة
23:41ومش عاوزين حتيعرفها
23:43انا حاسس انك مكبر الموضوع على الفاضي
23:45هيخبوا ايه يعني
23:47مش عارف
23:48مش عارف يا زوزو
23:50بس في حاجة غريبة انا متأكد
23:52متخليش الفضول يأثر عليك يا فلافيلو
23:55مش كل حاجة لازم تعرفها
23:57سيب كل واحد فحال
23:59مش فضول يا زوزو
24:01انا بس خايف عليهم
24:03لحسن يقعوا نفسهم في مشكلة
24:05هم مش قده
24:06انا بقالي كذا يوم
24:07كل ما اقولهم نلعب
24:09يقولولي مش فضيين
24:10وبشوفهم في نفس المكان
24:12رايحين الصبح وراجعين بشوماك كتير قوي
24:15انت بدأت تقلقني
24:17طيب خلينا نشوف الموضوع ده في ايه
24:20كده برضو بتلعبوا من غيرنا
24:22انا كنت بقولك انت وارنوب بتلعبوا معنا
24:25وانتو كنتوا بتقولوا لا
24:27وبتطلعوا حاجات كتير
24:29لا اصلي احنا اه
24:31خلاص يا سنجوب
24:33ما بقيتش محتاج تجدب
24:35وتطلع اي حاجة وخلاص
24:37احنا عارفنا كل حاجة خلاص
24:39وعارفنا انتو كنتوا مخبيين علينا ايه
24:42اه عارفتوا ايه يعني
24:44شجرة الهدايا والمفاجئات
24:47اللي مليانة حلويات وهدايا كتير قوي
24:50اللي لقيتوها
24:52وما قلتوش لحد عليها خالص
24:54عشان تبقى لي كنتوا بس
24:56واللي كل يوم تروحوا
24:58تاخدوا منها حاجات كتير قوي
25:00اه احنا كنا هنقلكم
25:02بس يعني
25:04ما جاتش مناسبة كده
25:06عموما احنا قررنا
25:08ان احنا مش هنلعب معاكم تاني
25:10بعد اللي انتو عملتوه
25:12ومش احنا بس
25:13ده مفيش اي حد في الغابة هيلعب معاكم
25:16ليه كده بس يا زوزو
25:18احنا مكنش اصدنا شر
25:20لا يا سنجوب احنا غلطنا
25:22واثمعنا في الهدايا والمفاجئات
25:24اللي موجودة في الشجرة كلها
25:26ياريتك سمعت كلامي من الاول
25:28وكننا قلنا لصحابنا عليها وفرحنا سوا
25:30على فكرة
25:32لو كنتوا قلتولنا من الاول
25:34عمر ده ما كان هيقلل من فرحتكم
25:36او من نصبكم من الهدايا والمفاجئات
25:38لان المشاركة مع الصحاب
25:40دي احلى حاجة
25:42وفرحتنا سوا
25:46كان يا مكان
25:48كان في مزرعة كبيرة
25:50كان عايش فيها
25:52بطة بيضة حلوة
25:54وفي يوم من الايام
25:56البطة شايفت البيض بتاعها بيتحرك
25:58وبدأ يطلع البط الصغير
26:00طلع اربعة
26:02وكلثه فوضى الواحدة
26:04وبعدها بشوية
26:06بدأت تتحرك هي كمان
26:08وطلع منها
26:10بطة بس شكلين
26:12وطلع منها
26:14البطة بس شكلها مختلف
26:16وحجمها كبير ولونها رمودي
26:18اتفجأت البطة الام
26:20بشكلها كبير
26:22وخدت البطة الام اولادها
26:24وقالت لازم تخرجهم
26:26وتعرفهم على باقي
26:28حيوانات المزرعة
26:30والحيوانات رحبوا بيهم كلهم
26:32الا البطة الرمودي
26:34كانت وقفة بعيد
26:36وزعلينة قوي
26:38وكانوا مسمينها البطة القبيحة
26:40البطة مشيت زعلينة
26:42وكانت مشية تدور
26:44على اي حد تعيش معاه
26:46ويهتم بيها
26:48راحت عند الفرخة والكتاكيد بتاعتها
26:50وطلبت منه
26:52وقالت لها ممكن
26:54اعيش معاك انثي والكتاكيد
26:56بتاعتك فالفرخة ردت عليها
26:58وقالت لها لا
27:00ازاي تعيشي معايا انثي
27:02كبيرة قوي وكمان ممكن تأذي
27:04الكتاكيد بتاعتي وتأكلي
27:06الاكل بتاعهم
27:08وبعدين فضلت البطة مشية شوية
27:10وبعدين شافت الديك الرومي
27:12واولاده
27:14وقالت لنفسها
27:16دول فنفس حجمي وممكن يوافق
27:18ان انا اعيش معاهم
27:20البطة قالت
27:22للديك الرومي ولكن مرديش
27:24علشان لونها
27:26مختلف عنهم
27:28ومشيت زعلينة وهي كانت حزينة
27:30جدا جدا
27:32وفضلت تتمشى عند البحيرة
27:34لحد ما لقت مكان
27:36تستخبى فيه ونامت
27:38لحد ما الشمس طلعت
27:40وقامت تتمشى عند البحيرة
27:42وتشوف اي حاجة ممكن تكلها
27:44لحد ما البطة شافت
27:46بجعة في البحيرة
27:48مشية هي واولادها
27:50والبجعة وقفت تسأل البطة
27:52وقالت لها مالك يا بطة
27:54انتي زعلينة وحزينة كده ليه
27:56حكت البطة لها حكايتها كلها
27:58وبعدها
28:00البجعة فهمت ان البطة الرموذي
28:02مش بطة
28:04وانها بجعة
28:06وكل حصل ده
28:08بسبب البيضة بتاعتها
28:10اتحطت غلط مع البطة
28:12وقررت البجعة انها تخدها
28:14وتهتم بيها
28:16وتعيش مع اولادها البجعة الصغيرين
28:18وتوتا توتا
28:20خلصت الحد توتا
28:22كان يا مكان
28:24في يوم من الايام
28:26كان فيه نجار اسمه علي بابا
28:28كان دايما بيفضل يقطع في الاخشاب
28:30وفي يوم
28:32خلصت الاخشاب من عنده
28:34وهو في الغابة عشان يجيب اخشاب تاني
28:36وهو في الغابة
28:38سمع صوت ناس كتير جايين علي
28:40فخاف علي بابا
28:42وكرر يطلع فوق الشجرة
28:44ويشوف مين اللي جايين علي
28:46وفعلا طلع فوق الشجرة
28:48وشاف
28:50اربعين حرامي
28:52ركبين على الحسنة بتاعتهم
28:54وجم عنده
28:56وشاف الكائب بتاعهم
28:58راح عند صخرة كبيرة جدا
29:00وبدأ يقول افتح يا سمسم
29:02وفجأة الصخرة الكبيرة
29:04دي اتحركت من مكانها
29:06وظهر من وراها كهف
29:08وشاف الاربعين حرامي
29:10شايلين علي دهرهم شنط
29:12كبيرة مليانة دهب
29:14ودخلوا الكهف
29:16ولما دخلوا
29:18اتقفلت الصخرة عليهم
29:20شوية وطلع تاني
29:22الاربعين حرامي والقائب بتاعهم
29:24ووقف القائد وقال
29:26اقفل يا سمسم
29:28وفعلا
29:30اقفلت الصخرة تاني
29:32واول ما مشوا
29:34قرر علي بابا انه يجرب يدخل الكهف
29:36وروح قدام الصخرة
29:38وبدأ يقول الكلمات
29:40اللي اسمعها من القائد
29:42وقال افتح يا سمسم
29:44فعلا الصخرة فتحت
29:46ودخل علي بابا
29:48واتفاجئ باللي شافه
29:50لقى دهب كتير جدا
29:52موجود جوا الكهف
29:54فاخد علي بابا 3 شنط
29:56وطلع وقال
29:58اقفل يا سمسم
30:00وقفل الكهف
30:02وراح علي بابا وحط الشنط
30:04على الحمار بتاعه ورجع لبيته
30:06اول ما رجع
30:08مراته استغربت جدا من اللي معاه
30:10وافتكرت ان علي بابا بيسرق
30:12فحكلها على كل
30:14اللي حصل
30:16وقرروا انهم يحفروا علشان
30:18يخبوا الدهب
30:20فراحت مراته عند جار ليهم
30:22علشان تطلم منه كباية
30:24ينقلوا بها الدهب
30:26وقرر جدا ان هما هيكونوا
30:28محتاجين الكباية في ايه
30:30فقرر انه يحط عسل على الكباية
30:32علشان يلزق فيها
30:34الحاجة اللي بينقلوها
30:36وفعلا عمل كده
30:38وراحت مرات علي بابا وبدأوا
30:40ينقلوا الدهب بالكباية
30:42وفعلا فيه قطع
30:44الدهب لزقت في العسل
30:46ولما رجعت مرات علي بابا
30:48علشان ترجع الكباية
30:50شايف جارهم قطعة
30:52الدهب اللي لزقة في الكباية
30:54فقرر انه يروح يسأل
30:56علي بابا عن الموضوع
30:58ولما رحلوا وثقلوا على
31:00الدهب ده بدأ علي بابا
31:02يحكي له على الكهف
31:04فطلب منه انه يروح ويشوفه
31:06بنفسه فراحوا وشايفوا
31:08الكهف ورجعوا تاني
31:10على بيوتهم لكن الجار ده
31:12قرر انه هو يروح
31:14وياخد الدهب من هناك
31:16واخد حمرين من بتوعه وراح
31:18عند الكهف وفتح الكهف
31:20ودخل
31:22لكن بعد ما دخل نسي
31:24كلمة السر ومعرفش
31:26يفتح الكهف تاني
31:28وهو محبوس جوه الكهف
31:30جيل لاربعين حرامي
31:32والكائب بتاعهم وشافوه جوه
31:34الكهف وعقبوه في وقتها
31:36ولما تأخر
31:38راحب مراته تسأل علي بابا
31:40علي ففهم علي بابا
31:42اللي حصل وراح لشان
31:44يتطمن علي عند الكهف
31:46وفعلا لما وصل لقى
31:48الحمرين بتوعه لكن
31:50ما تأهوش هو
31:52وفهم ان الحرامية عقبوه
31:54ورجع تاني علي بابا لمراته
31:56بعد كده الحرامية
31:58بدقوا يلاحظوا ان الدهب بتاعهم
32:00بينقص جدا
32:02فكرروا يبعتوا واحد منهم
32:04يلاحظ اهل الكارية ومين فيهم
32:06بقى غني فجأة
32:08وفعلا بعتوا واحد
32:10وشاف علي بابا في السوق وهو معاه
32:12كيس دهب
32:14ومشي وراه وعرف بيته
32:16وعمل علامة على بيته
32:18ومشي جول اربعين حرامي يعرفوا مكانه
32:20لكن مرات علي بابا
32:22طلعت بالليل علشان
32:24تطلع ميا للحيوانات
32:26فشافت العلامة دي
32:28وكررت انها تعمل نفس
32:30العلامة على بيوت تانين
32:32لما فهمت خطة الحرامية
32:34وفعلا عملت
32:36علامات على بيوت كتير
32:38ولما جمل الحرامية اطلغ بطو
32:40ومعرفوش انهي بيت علي بابا
32:42فكرر الكائب
32:44بتاعهم انه ينزل بنفسه
32:46وفعلا نزل وشاف علي بابا
32:48ومشي وراه
32:50وروح خبط عليه على انه
32:52واحد عايز يباله
32:54اربعين برميل زيت
32:56فوافق علي بابا واستضافه
32:58واخب منه الاربعين برميل
33:00لكن لما دخلت
33:02مرات علي بابا على البرميل دي
33:04سمعت الاربعين حرامي
33:06جوه البرميل بيتكلموا
33:08مع بعض
33:10ففهمت خطتهم وكررت
33:12تعاقبهم في لحظتها
33:14وتتخلص منهم
33:16ولما جيب الليل ودخل الكائب بتاعهم
33:18علشان يكملوا خطتهم
33:20وشاف اللي حصل
33:22للاربعين حرامي
33:24خاف جدا وكرر يهرب
33:26قبل ما يعاقبوه هو كمان
33:28وبعدها
33:30عاش علي بابا ومراتو
33:32ومرات جارهم فأمان
33:36كان يا مكان
33:38في غابة من الغابات
33:40كان في ظرافة طيبة اسمها زوزو
33:42كانت سمعتها
33:44وحشة بين الحيوانات
33:46علشان كانت طويلة
33:48وجبيرة قوي
33:50وكانت الحيوانات
33:52الصغيرة لما بتشوفها
33:54بتخاف منها أحسن
33:56تدوس عليها
33:58وكانت زوزو وهي ماشية في الغابة
34:00كانت بتدوس على الأظهار
34:02من غير ما تقصد
34:04فكان الفرشوط والنحل
34:06بيتديقوا منها
34:08وكل الحيوانات الصغيرة
34:10بدأوا يتديقوا منها
34:12وقرروا انهم ما يقطعوها
34:14فزوزو زعلت قوي
34:16وحاولت كثير ان هي
34:18تصلحهم لكن ما رديوش
34:20وفي يوم من الأيام
34:22كانت زوزو بتاكل ورق الشجر
34:24وشافت
34:26ان في عاصفة جاية
34:28من بعيد قوي
34:30كانت الحيوانات الصغيرة
34:32مش عارفة تشوفها
34:34فزوزو فضلت تصرخ
34:36وتقول استخبوا
34:38...اقتفجوا
34:44في حيوانات الصغيرة
34:46فضلوا يجروا وسمعوا كلمها
34:48واستخبوا في الجحور والأشجار
34:50لحد ما مشيتوا عاصفة
34:52وساعتها
34:53الحيوانات الصغيرة عرفوا
34:55انهمهما ظلمو زوزو
34:57وراحوا يعتذروا ليها
34:59وبكده
35:01كل الحيوانات كانوا أصحاب
35:02مع زوزو
35:04ييييييييييه
35:10كان يه مكان كان فيه غابة بيرة
35:13عايش فيها كارنب بكتير
35:16وكان فيه كارنب صغير اسمه ارنوب
35:20ارنوب كان بيحبي يكول الخص و الجزر اوي
35:23فدخل البيت لمامته وقال لها ماما يا ماما
35:28انا جائن ممكن تحضري لي الفطار
35:31قالت له حاضري يا ارنوب
35:33وأرنوب قال لمامته أنا حاسس أني كسلين هطلع أعمل تمارين شوية لحد متخلص الفطار
35:41فطلع أرنوب يلعب شوية ومامته ندهت عليه وقالت له يلا يا أرنوب علشان الفطار جاهز
35:49فأرنوب قال لها إيه ده يا ماما أنا زهقت من الخص وجزر كل يوم خص وجزر كل يوم
35:56وزعل أرنوب ومرضيش ياكل
35:59راح أرنوب خرج من البيت وفضل ماشي وهو زعلان وراح يشوف باقي صحابه الحيوانات بيأكلوا إيه وياكل معاهم
36:09وأرنوب ماشي في الطريق قابل أرنوب الأسد ملك الغابة
36:15الأسد قال له مالك يا أرنوب زعلان ليه
36:19أرنوب قال له جعان ومش لاقي حاجة أكلها
36:23أنت بتاكل إيه يا أسد
36:25قال له باكل لحمة طعمها لذيذ قوي تعال أكل معايا
36:30بس محتاجة أسنان قوية يا أرنوب
36:33أرنوب قال له شكرا يا أسد بس أنا ما عنديش أسنان قوية زيك
36:39ساب أرنوب الأسد وفضل ماشي لحد مقابل الظرافة تحت الشجرة
36:45وبتاكل
36:46قالت له مالك يا أرنوب زعلان ليه
36:50أرنوب قال لها جعان ومش لاقي حاجة أكلها
36:53أنت بتاكل إيه يا ظرافة
36:55قالت له أنا باكل أوراق الشجر
36:58اتفضل كل معايا يا أرنوب
37:00أرنوب قال لها بس الشجرة دي علي علي قوي
37:04وأنا ما عنديش رجلين ولا رقبة طويلة زيك كده
37:08فماشي وسبها
37:10الطالب كان مراقب الأرنوب من بعيد
37:13لحد ما قرب منه هجم عليه
37:16وفضل أرنوب يجري يجري لحد ما وصل للبيت عند مامته
37:21وقفل الباب جامد وهو كان خايت قوي يكون الطالب بره
37:25وقال ماما يا ماما خلاص أنا هاكل الجذر والقص
37:30اللي أنا باكلهم كل يوم
37:32يا سين يا سين تعالي إحنا هنا
37:34إزايك يا فريدة إزايك يا نور عاملين إيه
37:38الحمد لله يا سين
37:40معلش يا أصحابي كنا مجهولين قوي الفترة اللي فاتت مع أخويا زياد
37:45أيوه البطل بقى بتاعنا اللي مشرف في الأولمبيات
37:49إيه ده بجد أنا سمعت في التلفزيون وشفت على الإنترنت كلام كتير قوي عن الأولمبيات
37:56أيوه أخويا زياد من ضمن الأبطال اللي مشاركين فيها
38:00ربنا يوفقهم يا رب
38:02يا رب يا يا سين أنا عرفت من ماما أنهم بيتعبوا كتير قوي
38:06وبيتمرنوا كتير قوي لحد ما يوصلوا للأولمبيات
38:10كلامك مظبوط يا فريدة
38:12ومش بس تمرين ده بيكون لهم نظام معين في حياتهم
38:16لازم يحفظوا عليه ويأكلوا أكل معين
38:19يا يا للدرجة دي بس دي تبقى حياة صعبة قوي
38:23هي كده حياة الأبطال بس أنا متأكدة أنهم بيكونوا فخورين قوي بالأنجزات اللي بيعملوها
38:30صح يا فريدة لأنهم عندهم هدف وعاوزين يوصلوله
38:35أيوه لازم كل واحد مننا يبقى عنده هدف ويتعب علشان يوصله
38:40يلا يا فريدة تعالي بسرعة الماتش هيبدأ خلاص
38:43حاضر يا ماما أنا جاية هون
38:45ده ماتش منتخب مصر لكرة الطائرة في الأولمبيات
38:49انت عارفة يا ماما يا سينة النهاردة جينا نادي وحكالنا عن أخوه
38:54اللي مشارك في الأولمبيات
38:56بس في حاجات كتير قوي أنا مش فاهمها وعايزة افهمها
39:00زي ايه يا حبيبتي؟
39:01يعني الأولمبيات دي بيحصل فيها ايه واللي بيفوز بيكسب ايه؟
39:07الأولمبيات دي مسابقة رياضية عالمية بتتعمل كل أربع سنين
39:12وفيها بيتجمع كل الرياضيين من كل دول العالم
39:16وبيتنافسوا في رياضات كتيرة زي الجارية والسباحة ورفع الأسقال وكرت القدم وحاجات كتير زي كده
39:24طب واللي بيفوز يا ماما بيكسب ايه؟
39:26اللي بيفوز يا حبيبتي بياخد ميدالية
39:29يا إما دهبية يا إما فضية يا إما برنزية على حسب ترتيبه
39:33بس دول اكيد بيتمرنوا كتير قوي يا ماما وبيتعبوا
39:37ايوة طبعا يا فريدة بيتمرنوا ساعات كتيرة جدا والسنين طويلة لحد ما يوصلوا للمستوى ده
39:43فهمت يا ماما طيب انا لازم اروح بسرعة بقى عشان معادة التمرين ابتدى
39:50يلا يا نور يلا بسرعة لحسن هنتأخر على التمرين
39:54انا جاي يا هو بس ايه الحمص ده كله يا فريدة؟
39:57اصلا انا كنت بتفرق مع ماما على ابطال الاولمبيات ونفسى بقى زيهم
40:02وانا كمان يا فريدة ووعدت ماما اني هتمرن كتير واحافظ على اكلي ونومي علشان ابقى زيهم
40:10برافو يا نور انا كمان نفسى ابقى بطلة زيهم وكل الناس تفتخر بيا
40:16يا رب يا فريدة ونحقق حلمنا سوا

Recommended