• 3 months ago
قصص مجمعة وممتعة للأطفال
kidzy TV
تقدم بيئة آمنة وممتعة للأطفال لتعلم القيم والأخلاق من خلال القصص الهادفة والأغاني التعليمية.
هدفنا الرئيسي هو تعزيز التعلم الفعّال والممتع من خلال المحتوى الترفيهي، عشان كده بنقدم مجموعة متنوعة من الأغاني والأنشطة التفاعلية اللي تساعد الأطفال على تطوير مهاراتهم اللغوية والاجتماعية وتشجعهم على التفكير بشكل مبتكر وممتع، من خلال فريق متخصص.
متنسوش تشتركوا في القناة وتشغلوا الجرس، عشان يوصل ليكم كل جديد
شاركوا الفيديو مع أصحابكم وعائلتكم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اشتركوا كمان في السوشيال ميديا علي قنواتنا

FACEBOOK
https://www.facebook.com/kidzy2021

INSTAGRAM
https://www.instagram.com/kidzytv2024

TIKTOK
https://www.tiktok.com/@kidzytv2024

_____________________________________________

لمتابعة باقي قنوات KIDZY برجاء الإشتراك على
Kidzy Music
youtube.com/@KidzyMusic

Kidzy Toys
https://www.youtube.com/@KidzyToys16



Powered by Richard Elhaj Media
www.richardelhaj.media

#اطفال #أغاني_أطفال #اكسبلور #baby
Transcript
00:00كنسي
00:06يا سين يا سين تعال احنا هنا
00:09ازايك يا فريدة ازايك يا نور عاملين ايه
00:13الحمد لله يا سين
00:15معلش يا اصحابي كنا مجهولين اول فترة اللي فاتت مع اخويا زياد
00:20ايوه البطل بقى بتاعنا اللي مشرف في الاولمبيات
00:24ايه ده بجد انا سمعت في التلفزيون وشفت على الانترنت كلام كتير اوي عن الاولمبيات
00:30ايوه اخويا زياد من ضمن الابطال اللي مشاركين فيها ربنا يوفقهم يا رب
00:37يا رب يا سين انا عرفت من ماما انهم بيتعبوا كتير اوي وبيتمرنوا كتير اوي لحد ما يوصلوا للاولمبيات
00:45كلامك مظبوط يا فريدة ومش بس التمرين ده بيكون لهم نظام معين في حياتهم
00:51لازم يحفظوا عليه ويأكلوا اكل معين
00:54ايه للدرجة دي بس دي تبقى حياة صعبة اوي
00:57هي كده حياة الابطال بس انا متأكدة انهم بيكونوا فخورين اوي بالانجازات اللي بيعملوها
01:04صح يا فريدة لانهم هم عندهم هدف وعاوزين يوصلولو
01:09ايوه لازم كل واحد مننا يبقى عنده هدف ويتعب علشان يوصلو
01:14يلا يا فريدة تعالي بسرعة الماتش هيبدأ خلاص
01:18حاضر يا ماما انا جاية هو
01:20ده ماتش منتخب مصر لكرة الطائرة في الاولمبيات
01:23انت عارفة يا ماما يا سينا النهاردة جاء النادي وحكالنا عن اخوه اللي مشارك في الاولمبيات
01:31بس في حاجات كتير اوي انا مش فاهمها وعايزة افهمها
01:35زي ايه يا حبيبتي
01:37يعني الاولمبيات دي بيحصل فيها ايه واللي بيفوز بيكسب ايه
01:41الاولمبيات دي مسابقة رياضية عالمية بتتعمل كل اربع سنين
01:46وفيها بيتجمع كل الرياضيين من كل دول العالم
01:51وبيتنافسوا في رياضات كتير زي الجارية والسباحة ورفع الاسقال وكرت القدم وحاجات كتير زي كده
01:58طب واللي بيفوز يا ماما بيكسب ايه
02:01اللي بيفوز يا حبيبتي بياخد ميدالية يا اما دهبية يا اما فضية يا اما برونزية على حسب ترتيبه
02:08بس دول اكيد بيتمرنوا كتير اوي يا ماما وبيتعبوا
02:11ايوة طبعا يا فريدة بيتمرنوا ساعات كتير جدا والسنين طويلة لحد ما يوصلوا للمستوى ده
02:18فهمت يا ماما طيب انا لازم اروح بسرعة بقى عشان معادة التمرين ابتدى
02:24يلا يا نور يلا بسرعة لحسن هنتأخر على التمرين
02:29انا جاي يا هو بس ايه الحمص ده كله يا فريدة
02:32اصلا انا كنت بتفرج مع ماما على ابطال الاولمبيات ونفسى بقى زيهم
02:37وانا كمان يا فريدة ووعدت ماما اني هتمرن كتير واحافظ على اكلي ونومي علشان ابقى زيهم
02:45برغبة يا نور انا كمان نفسى ابقى بطلة زيهم وكل الناس تفتخر بيا
02:51يا رب يا فريدة ونحقق حلمنا سوا
02:55صباح الخير يا ارنوبة
02:58صباح الخير يا دكتور
03:00يلا جاهزي حقلة التطعيم عشان نروح نطعم مدرسة الغابة
03:03النهارده اليوم هيبقى شاق جدا لان فيه حيوانات اشقية وفيه حيوانات بتخاف من تطعيم الحقن
03:14صباح الخير يا اردون يا حبيبي يلا عشان تفتر وتروح المدرسة
03:19خاضر يا ماما جاهزتي للاكل اللي هقضوه معانا المدرسة؟
03:23ايوه يا حبيبي
03:25شكرا يا ماما ان شاء الله هيبقى يوم جميل انا نازل مع السلامة
03:30صباح الخير يا اردون
03:32صباح الخير يا غزالة
03:34النهارده يوم جميل معاد التطعيم السنوي
03:38ايه؟ تطعيم؟ لا لا لا انا مش اخد التطعيم
03:42ليه بس يا اردون التطعيم بيحمينا من الابراد وجمد الحقنه ما بتوجعش خالص تعالى تعالى ما تخافش
03:51اتأخرتوا ليه؟
03:53اردون كان خايف يخد التطعيم بس ما اقنعته
03:56ما تخافش يا اردون وحتشوف بنفسك ان الحقنه ما بتوجعش
04:01انا خايف قوي انا ما بحبش الحقنه ومخاف منه
04:06يا ربي دكتور التطعيم ما يجيش
04:10صباح الخير يا اولاد الغابة
04:13عاملين ايه؟ مستعدين للتطعيم؟
04:16يا نار ابيض انا خايف انا عاوز اروح لماما
04:20يا نار ابيض انا خايف انا عاوز اروح لماما
04:24كل دعوة دعوة
04:26عامل ايه؟ لو خرقت من الباب هيمسكوني
04:29انا هنط من الشباك
04:32تعالى هنا يا اردون ما ينفعش كده كده غلط
04:37تعالى يا اردون رايح فين انت كده مش شاطر وبتعارض نفسك لخطر
04:43سبوني بلقوش دعوة بيه انا مروح البيت هروح لماما
04:50ايه يا ماما دول كده عاوزيني ادوني الحقنة
04:54كده يا اردون كده برضو تهرب من المدرسة ومتاخدش التطعيم؟
04:58انت عارف ان التطعيم ده هو اللي بيحمينا من الامراض؟
05:02انا زعلانة منك قوي اتفضل قدامي
05:04يلا هنروح المدرسة ونعتازل المدرسين والدكتور
05:08صباح الخير يا دكتور احنا اسفين جدا اسفين على اللي اردون عامله
05:13يا اردون احنا اخدنا الحقنة ومبتجعش خالص محسناش بيها
05:19يلا يا اردون تعالة
05:22اه اه يلا بقى ادوني الحقنة بسرعة
05:26انت اخدت الحقنة خلاص انت خايف من ايه؟
05:30بجد اخدت الحقنة خلاص؟ انا محستش اني اخدت حاجة
05:34اما لانا ليه كنت خايف قوي جدا؟
05:37انا اسف يا دكتور واوعدك اني هاخد التطعيم كل سنة اول وحد
05:42وعامل ما اخاف تاني
05:44كان يا ما كان كان فيه تعلب كسلان
05:47مش عاوز يساعد ولا يشارك حيوانات الغابة في اي حاج
05:50وفي يوم من الايام جمع الاسد كل الحيوانات
05:53وطلب منهم يبنوا سد علشان يحوجوا فيه المية
05:57علشان ده موسم المية
05:59وافق كل الحيوانات وابتدوا فحفر السد
06:02الا التعلب المقار
06:04كل يوم يقولهم انا تعبان رجلي بتوجعني
06:08مش هقدر اساعدكم نهاردة خليني بكرة
06:10لحد ما خلصوا بناء السد
06:13وهو ما ساعدهمش في اي حاجة
06:15جيت تعلب بالليل بعد ما كل الحيوانات ناموا
06:18واقعد يشرب من المية الموجودة
06:21اللي كل الحيوانات تعبت
06:23في بناء السد علشان يقدروا يحوشوها
06:26وهو عمال يشربها على الجاهز
06:29قعد التعلب يشرب من المية كل يوم
06:32والمية كل يوم عمالة تنقص
06:34لحد ما الحيوانات لحظوا ان المية عمالة بتقل يوم بعد يوم
06:37رحوا للاسد وقالوله احنا شكين ان في حد بيشرب من المية من ورانا
06:42فقرر الاسد يحط الارد حارس على السد
06:45علشان يعرف مين اللي بيعمل كده
06:48التعلب لما جي يشرب لقى الارد
06:50قالوله ايه رأيك يا ارد
06:52اديلك العسل ده كله وتسيبني اشرب
06:55بس من غير ما تبلغ الحيوانات
06:57وافق الارد وقال للاسد والحيوانات
07:00انا راحت علي نومة ومشفتش مين اللي شرب من السد
07:03فكر الاسد وقال له
07:04ومشفتش مين اللي شرب من السد
07:06فكر الارد الحكيم في فكرة حلوة
07:09وقال انا هفكر لكم في فكرة
07:11نقدر بيها نعرف مين اللي بيخدعنا وبيشرب من ورانا
07:15احنا هنحط صخرة وعليها سمغ
07:18اللي هيروح يشرب رجليها تلزق في الصخرة ومش هيقدر يتحرق
07:22وساعتها هنعرف مين اللي بيعمل كده
07:24وعرفوا انه التعلب
07:26وقرر الاسد طرد التعلب من الغابة
07:29علشان مكره وكسل وخداعه
07:31وتوتا توتا فرغت الحدوتة
07:33مبروك يا ارنوب على الجيزة
07:35فعلا تستهلها
07:37رسمتك كانت حلوة قوي
07:39شكرا يا سانجوب
07:41انا فعلا بقالي اكتر من اسبوعين شغال عليها
07:44بس لو لا تشجعكم مكنتش عارف اعمل اي حاجة
07:47ده تعبك يا ارنوب
07:49ومجهودك علشان كده تستحق الفوز
07:52فعلا يا جماعة
07:54لما الواحد بيتعص حاجة
07:56وبيعمل فيها مجهود
07:58ترور يلاقي نتيجة للتعب
08:00كلامك مصبوط يا بولبول
08:02لازم نتعب ونبسل مجهود
08:04عشان نلاقي نتيجة
08:06طيب ايه بقى يا جماعة
08:08مش هنشوف الجيزة يا ارنوب علشان نحتفل
08:11لا طبعا دي مفاجأة
08:13انا جبتها معايا
08:15ايه ده هي راحت فين
08:17انا متأكد اني سمتها هنا
08:19طب دور عليها كويس بس يا ارنوب
08:22انت متأكد ان انت اخدتها معايك
08:24يمكن تجذبتها في البيت
08:26لا انا متأكد اني اخدتها معايا
08:29طب يا جماعة
08:30خلينا نقسم نفسنا وندور عليها
08:34هي شكلها عامل ازاي يا ارنوب
08:37هي على شكل بيضة مصنوعة من الدهب
08:40طيب كده الموضوع بها اسهل بكتير
08:43عشان شكلها هيكون مميز
08:45يلا بينا نتفرق وكل واحد مننا يدور في مكان
08:50يا طارى بس هتكون راحت فين
08:53انا بقالي كتير بدور ومش لاقي اي حاجة
08:57يمكن ارنوب نسيها في البيت
09:00انا تعبت انا تعبت ومش قادر
09:04طب خليني اقعد اريح شوية تحت الشجرة اللي هناك دي
09:09ايه ده فيه حاجة بتلمع هناك
09:12يا طارى ايه دي
09:15اهي البيضة الدهبية
09:17بتاعة ارنوب
09:19الله بشكلها حلو جدا وبتلمع
09:24واكيد كمان غالية قوي
09:26لانها من الدهب
09:28يا بختك يا ارنوب
09:30انها بتاعتك
09:32وهتخدها ليك على طول
09:34وهتفضل عندك
09:37بس انا ممكن اخدها لي
09:40وكأني ملاقتهاش
09:42وهقولهم اني ملاقتش حاجة
09:45ومحدش هياخد باله
09:47انا هكون مبسوط قوي
09:49لو فضلت معايا
09:51انا نفسي تكون بتاعتي
09:53بس كده ارنوب هيزعل
09:55اكيد بس مش مشكلة
09:57هيزعل شوية
09:58وهو بعدها هينبسط عادي
10:01انا هشلها وكأني ملاقتش اي حاجة
10:05هي جماعة حد لقى حاجة
10:08انا دورت في المكان
10:10ملاقتش اي حاجة خالص
10:12وانا كمان ملاقتش اي حاجة خالص
10:15ده انا دورت في الغابة كلها
10:17يعني كده خلاص طاعت
10:19انا اللي غلطان
10:21ما خدتش بالي وخلتها اضيع مني
10:23كده كل تعبي ده خلاص
10:26فانا تعبت قوي في المسابقة دي
10:28كل دي مكسب
10:30لا يا ارنوب ما تقولش كده
10:32تعبك مضاهش ولا حاجة
10:34انت استفدت حاجات كتير جدا غير الكايسة
10:37صح يا زوزو وتعلمت حاجات كتير
10:39وتعرفت على اصحاب جديدة
10:41كل دي مكسب
10:43تفتكر مين ممكن يعمل كده
10:45دي امانة ويتمع في حاجة مش بتاعته
10:48اكيد حد لقاها وتمع فيها
10:50لا يا سنجوب
10:52مستحيل حد يعمل كده ويخن الامانة
10:55يا جماعة انا عاوز اقولكم على حاجة
10:58وانا عارف اني غلطان
11:00بس سامحوني
11:02فيه ايه يا فلافيلو ايه اللي حصل
11:04بصراحة انا لقيت البيضة الدهب
11:07بتاعت ارنوب
11:09طب كويس ساكت لي من الصبح
11:11اوعى تكون تمعت فيها يا فلافيلو
11:13وخنت الامانة
11:15للاسف يا سنجوب
11:17كلامك صح بس انا عرفت غلطتي
11:20ومش هقررها تاني
11:22ما تزعلوش مني
11:24اهم حاجة تكون اتعلمت من غلطتك
11:26عشان ما اقررهاش تاني
11:28انا تعلمت الدرس
11:30ومستحيل اقرروا تاني
11:32انا اسف يا ارنوب
11:34انا اسف لكم كلكم
11:36وانا مزعلان يا فلافيلو
11:38اهم حاجة انك عرفت غلطتك
11:40وتعلمت منها
11:42كان يا مكان في قرية من الكرة
11:44كان فيه اتنين رجالة
11:46اسمهم امين وطمعة
11:49هما الاتنين كانوا بيبيعوا نفس الحاجات
11:52وهي ادباء واكسسوارات وحاجات كتير
11:55وجم في يوم
11:56روحوا على نفس الكارية
11:59عشان يبيعوا الحاجات اللي معاهم
12:01وهما رايحين في الطريق في المركب
12:03كانوا محتارين
12:05ازاي يبيعوا نفس الحاجات
12:07لكل اهل الكارية
12:09فاقترح عليهم اللي بيوصلهم
12:11انه كل واحد منهم
12:13يمسك جزء من الكارية
12:15ولما يخلصوا
12:17يعكسوا مع بعض ويبيعوا للجزء التاني
12:19وفعلاً عملوا كده
12:21وبدأ طمعة يروح لجزء من الكارية
12:24وهو ماشي
12:26وكان نفسها جداً انها تجيب منه اسورة
12:30وجريت علي جدتها
12:32وطلبت منها تجيب لها الاسورة
12:34لكن جدتها قالت لها
12:36انه مش معاهم فلوس
12:38وانه ازاي هتقدر تجيب لها اللي هي عايزاها
12:40فبدأت البنوتة الصغيرة
12:42تبص في البيت
12:44وشاف الطبق قديم
12:46وقالت لها نجرب نبدل معايا الطبق ده بالاسورة
12:50وفعلاً طلعت واستنتوا
12:52واول ما وصل عندهم
12:54شاف شكله لبسها المقطع
12:56وقرر يتجاهلها
12:58فقالت له انت لازم تقولي سعر الاسورة كام
13:01فقال لها سعرها اربع عملات
13:03معاك الفلوس هتيها وخد الاسورة
13:07فجدتها طلعت وقالت له احنا مش معانا فلوس
13:10بس انت ممكن تدخل البيت
13:12وتشوف لو في اي حاجة
13:14تقدر تبدلها بالاسورة
13:16وفعلاً دخل معاهم البيت
13:18لكن حالة البيت كانت وحشة جداً
13:21وكان مليان فران وخروم كتير في الحيطة
13:24وكانت حالة البيت وحشة قوي
13:26فجابت الجدة الطبق القديم
13:28وقالت له انت ممكن تبدله بالطبق ده
13:31فاخد الطبق من ادها وكان مليان تراب
13:34فقال لها هشيل التراب يمكن يطلع نحاس
13:38ولما مسح التراب لقى انه الطبق دهب
13:42لكن هو عشان طماع مرضيش يقولهم انه الطبق دهب
13:46وقرر انه يضحك عليهم
13:48وانه يعمل انه ازاي هما يعرضوا عليه الطبق ده اصلاً
13:52ويمشي ويسبهم ويرجع بعد كده
13:54علشان ياخده ببلاش
13:56وفعلاً سبلهم الطبق وقال لهم انتو ازاي تعرضوا علي العرض ده
14:01الطبق ده ملهوش اي قيمة ده حتى ما يجبش سعر نص اسويرة
14:06وسبهم ومشي وروح للجزء التاني من الكارية
14:10وفي الوقت ده جاء مين للجزء ده من الكارية
14:14وشاف البنت الصغيرة
14:16ولما شافها شاف ان هي بصوله
14:19فقال لها عايزة اي حاجة مني
14:20فقالت له انا عايزة اسويرة بس مش معايا فلوس لده
14:25فامين قال لها خلص احنا ممكن نشوف حاجة تبدليها بالاسويرة
14:30وفعلاً دخل معايا البيت والجدة عرضت عليه نفس الطبق
14:36لكن هو عشان امين لما شال الترابة من عالطبق
14:40وشاف انه دهب قال لهم ده تمنه غالي جداً ده اغلى من كل الحاجات اللي معايا
14:46فالجدة قالت له خدوا وديني اسويرة بس الحفدة
14:51قال لها لأ انا هديلك كل الحاجات اللي معايا مقابل الطبق ده
14:56بس هطلب منك اخلي معايا الميزان وتمن عملات عشان نعرف ارجع للكارية بتاعتي
15:03وفعلاً سبلهم كل الاواني وكل الاكسسوارات اللي معايا ورجع بالطبق الدهب لكاريته
15:11وفي الوقت ده كان راجع طماع وهو فرحون وفاكر ان الطبق مستني
15:17والبنت اول ما شافته وجهته بكل الحقيقة
15:20وقالت له انت طماع والطبق الدهب بتاعنا احنا فعلاً بعناه واشترينا قدامه حاجات كتيرة جداً
15:28واحنا مش محتاجين منك اي حاجة تاني
15:31وقتها فهم طماع انه امين باع لهم كل الحاجات اللي معايا
15:35وسابحقته بسرعة وجري عشان يلحق امين
15:37لكن امين كان فعلاً عده النهر ورجع لكاريته ومعايا الطبق الدهب وكسبان كل حاجة
15:45لكن طماع بسبب طمعه خسر كل حاجة كان ممكن يكسبها
15:50خلاص ياولاد خلصتوا كل الحاجات اللي عندكم؟
15:53ايه يا ماما انا خلصت الواجب بتاعي كله
15:56وانت يا ليلة؟
15:59ايه بنت انا خلصت خلاص
16:01طيب ياولاد عشان مفيش لعب ولا اي حاجة غير لما تخلصوا كل الحاجات اللي وراك
16:07صح يا ماما وكمان عندنا حاجات كتير لسه هنعملها
16:11ده احنا تدونا في المدرسة حاجات كتير قوي يا طنت
16:15طيب لو لسه في اي حاجة عندكم كملوها الاول قبل ما تبدأوا لعب
16:20قصت يا ماما
16:22لا يا فريدة احنا خلصنا خلاص كل اللي ورانا
16:25طب تأكدوا كده؟ علشان قبل ما تلعبوا تكونوا خلصتوا
16:30خلاص يا ماما
16:32ميشي حبايبي لو عصتوا اي حاجة اندهولي انا قعدة بر
16:36هنعمل ايه تلوات يا ليلة؟
16:39اه ما تقلقيش بس احنا لما المدرسة هتسألنا عملتوا الحاجة المطلوبة منكم ولا لأ
16:45هنقول لها اه عملناها وهي اكيد مش هتركز معينا يعني
16:49انا خايفة قوي يا ليلة يا ريتنا ما اجدبناش وعدنا خلاصنا اللي ورانا مبارح
16:55يا فريدة ما احنا كل يوم بنوعب نعمل الواجب مش هيحصل حاجة يعني لو النهاردة ما عملناهوش
17:01بس ده اسمه كذب يا ليلة
17:03ما تكبريش الموضوع ده يا فريدة هتعدي بس انتي خليكي وسكة من نفسك كده
17:09وبعدين هي ميسيا سمينة قبل ما تنده علينا هيكون لسه اصلاً في في الحصة هتكون خلصت خلاص
17:15انا مش متطمنة ربنا يستر يا ليلة انا غلطانة اني سمعت كلامك
17:21فريدة وليلة تعالوا عشان توروني عملتوا ايه
17:25انت جيت يا حبيبتي انا هنا
17:28ايوه يا مامي انا جيت
17:30مالك يا حبيبتي شكلك زعلانة كده ليه
17:33اصلاً النهاردة في المدرسة حصلت حاجة كده غريبة شوي
17:38ايه اللي حصل يا حبيبتي تمنيني
17:41انا وليلة اكذبنا عليك مبارح
17:44ازاي ازاي تعملوا كده يا فريدة
17:48يا ماما انا اسفة ما كنتش متخيلة ان الموضوع هيوصل كده
17:53احنا المدرسة النهاردة خرجتنا ولما عرفت الحقيقة عقبتنا
17:57حقها يا فريدة وانتي اوعي تكذبي تاني لان الكذب ده صفة وحشة جداً
18:02وبعد كده الناس عمرها ما هتصدقك
18:05لا يا ماما وعادة كان عمري ما اعمل كده تاني
18:08وعلى طول هقولك الحقيقة
18:11بس انا كان نفسي نلعب شوية زيادة
18:14مش مبرر يا حبيبتي اللعب موجود هيروح فين
18:18بس لازم نخلص الحاجات اللي ورانا الاول
18:21حاضر يا ماما
18:23كان يا مكان في يوم من الليلة
18:25كان فيه نجار اسمه علي بابا
18:28كان دايماً بيفضل يقطع في الأخشاب
18:31وفي يوم خلصت الأخشاب من عنده
18:34فكرر يروح لغابة عشان يجيب أخشاب تاني
18:37وهو في الغابة سمع صوت ناس كتير جايين عليه
18:42فخاف علي بابا وكرر يطلع فوق الشجرة ويشوف مين اللي جايين عليه
18:48وفعلاً طلع فوق الشجرة
18:50وشاف أربعين حرامي راكبين علي الحسنة بتاعتهم وجم عنده
18:56وشاف القائب بتاعهم راح عند صخرة كبيرة جداً
19:00وبدأ يقول افتح يا سمسم
19:03وفجأة الصخرة الكبيرة دي تحركب من مكانها
19:07وظهر من وراها كهف
19:10وشاف الأربعين حرامي شايلين علي دهرهم شنط كبيرة مليانة دهب
19:16ودخلوا الكهف
19:17ولما دخلوا اتقفلت الصخرة عليهم
19:21شوية وطلع تاني الأربعين حرامي والقائب بتاعهم
19:25ووقف القائد وقال اقفل يا سمسم
19:29وفعلاً قفلت الصخرة تاني
19:32وأول ما مشوا كرر علي بابا انه يجرب يدخل الكهف
19:37وراح قدام الصخرة وبدأ يقول الكلمات اللي اسمعها من القائد
19:41وقال افتح يا سمسم
19:44فعلاً الصخرة فتحت
19:47ودخل علي بابا واتفاجئ باللي شافه
19:50لقى دهب كتير جداً موجود جوا الكهف
19:54فأخذ علي بابا ثلاث شنط وطلع وقال اقفل يا سمسم
20:00وقفل الكهف
20:02وراح علي بابا وحط الشنط على الحمار بتاعه ورجع لبيته
20:06اول ما رجع مراته استغربت جداً من اللي معاه
20:10وافتكرت ان علي بابا بيسرق
20:13فحكلها على كل اللي حصل
20:16وكرروا انهم يحفروا علشان يخبوا الدهب
20:20فراحب مراته عند جار ليهم علشان تطلم منه كباية ينقلوا بها الدهب
20:26فاستغرب الجار جداً انهم هم هيكونوا محتاجين الكباية في ايه
20:30فكرر انه يحط عسل على الكباية
20:32علشان يلزق فيها الحاجة اللي بينقلوها
20:36وفعلاً عمل كده
20:38وراحت مرات علي بابا وبدأوا ينقلوا الدهب بالكباية
20:43وفعلاً فيه قطع الدهب لزقت في العسل
20:47ولما رجعت مرات علي بابا علشان ترجع الكباية
20:51شايف جارهم قطعة الدهب اللي لزق في الكباية
20:55فكرر انه يروح يسأل علي بابا عن الموضوع
20:58ولما رحلوا وثقلوا على الدهب ده
21:01بدأ علي بابا يحكيلوا على الكهف
21:04فطلب منه انه يروح ويشوفوا بنفسه
21:07فراحوا وشافوا الكهف
21:09ورجعوا تاني على بيوتهم
21:11لكن الجار ده قرر انه هو يروح وياخد الدهب من هناك
21:16واخد حمرين من بتوعه وراح عند الكهف
21:20وفتح الكهف ودخل
21:22لكن بعد ما دخل نسي كلمة السر
21:24وماعرفش يفتح الكهف تاني
21:27وهو محبوس جوه الكهف
21:29جيل لاربعين حرامي والكائب بتاعهم
21:32وشافوه جوه الكهف
21:34وعقبوه في وقتها
21:36ولما تأخر راح بمراته تسأل علي بابا علي
21:40ففهم علي بابا اللي حصل
21:42وراح علشان يطمن علي عند الكهف
21:45وفعلا لما وصل لقى الحمرين بتوعه
21:48لكن ما لقهوش حمرين
21:50وفعلا لما وصل لقى الحمرين بتوعه
21:53لكن ما لقهوش هو
21:55وفهم ان الحرامية عقبوه
21:57ورجع تاني علي بابا لمراته
22:00بعد كده الحرامية بدقوا يلاحظوا ان الدهب بتاعهم بينقص جدا
22:05فقرروا يبعتوا واحد منهم يلاحظ اهل الكارية ومين فيهم بقى غني فجأة
22:11وفعلا بعتوا واحد
22:13وشاف علي بابا في السوق وهو معاه كيز دهب
22:16ومشي وراه وعرف بيته وعمل علامة على بيته علشان لما ييجوا الاربعين حرامي يعرفوا مكانه
22:24لكن مرات علي بابا طلعت بالليل علشان تطلع ميا للحيوانات
22:29فشافت العلامة دي
22:31وقررت انها تعمل نفس العلامة على بيوت تانين لما فهمت خطة الحرامية
22:38وفعلا عملت علامات على بيوت كتير
22:40ولما جم الحرامية اطلعوا غبطوا ومعرفوش انه بيت علي بابا
22:46فقرر الكائب بتاعهم انه ينزل بنفسه
22:49وفعلا نزل وشاف علي بابا ومشي وراه
22:53وروح خبط عليه على انه واحد عايز يبعله اربعين برميل زيت
22:59فوافق علي بابا واستضافه واخب منه الاربعين برميل
23:04لكن لما دخلت مرات علي بابا على البرميل دي
23:08سمعت الاربعين حرامي جوه البرميل بيتكلموا مع بعض
23:13ففهمت خطتهم وقررت تعاقبهم في لحظتها وتتخلص منهم
23:19ولما جيب الليل ودخل الكائب بتاعهم علشان يكملوا خطتهم
23:24وشاف اللي حصل للاربعين حرامي خاف جدا وقرر يهرب قبل ما يعجبوه هو كمان
23:31وبعدها عيش علي بابا ومراته ومرات جارهم في امان
23:37حدوتت الاسد والغزالة
23:40صباح الخير يا غزالتي احلوة
23:43صباح الخير يا ماما يا حبيبتي
23:45انا نزل السوق عشان اجيب لك فكهة وخضار
23:49طيب ممكن انزل العب بره شوية
23:53لا يا حبيبتي انتي لسه صغيرة لما تكبر تخرجي لوحدك علشان ما يحصل لكيش حاجة وحشة
23:59انتي بتخوفيني علشان ما اخرجش يا ماما
24:03بس ما فيش حاجة وحشة هتحصل
24:06اسمعي الكلام احسن لك
24:09وانا هجيب لك حاجة حلوة لما ارجع من السوق
24:12هو يعني هيحصل ايه لو خرجت لوحدي
24:16مش هيحصل حاجة على فكرة
24:18ماما بس بتخوفني علشان بتخاف علي
24:22انا هخرج العب شوية قبل ما ماما ترجع من السوق
24:26الله الورد ذنو كميل قوي
24:31انا هجري والعب برحتي المكان واسع وكميل والفرشات حوالي
24:39انا جاعن قوي عايز اكل اي حاجة تشبعني
24:47ارنب بطة يا سلام بقى لو كت غزالة
24:52غزالة ايه ده ايه انا شايفه ده غزالة وكمان لوحدها انا هقرب عليها بشويش من غير ما تحس بي
25:09انا حاسة في حاجة غريبة كده ورايا انا خايفة
25:15تعالي غزالة يا حلوة ما تخافيش
25:19تلحقوني تلحقوني
25:23انا باليد روحتي يا ربي انا لوحدي
25:27انا هجري واساقى بسرعة يمكن ما يلحقنيش
25:34الله يا ارنب اهو انا هنجعله يمكن يساعدني
25:39يا ارنوبي يا ارنوبي تعالي من فضله يساعدني
25:44الاسد بيجري ورايا عايز يقولني
25:48اسد انا بخايف من الاسد انا مقدرش اساعدك
25:53يا ربي عاملاته وحدي انا هجري بسرعة هجري بسرعة قوي ويا رب الاسد ما يشوفني
26:02ايه ده مين اللهنك ده تطحمر الوحش
26:08يا حمار يا وحش ممكن تساعدني
26:12الاسد بيجري ورايا عايز يقولني
26:18اسد اسد انا بخايف اوي من الاسد انا عندي عيال عايزة ربيها انا هجري بسرعة
26:26عاملاته يا ربي ده وحدي ما حدش عايز يساعدني
26:32همسكتك يا حلوة تعالي هنا
26:37اوه اوه الحقوني الحقوني الاسد خربشني والاسد خربشني وعواني برجلي
26:48الحقوني انا افضل هجري ممكن حد يساعدني
26:54ايه ده عم فلافيلو ايه عم فلافيلو لحقني انا تعواني بالاسد كان عاوز يقولني احميني احميني منه انا خايفة اوي
27:05وزي تخرجي من غير ازن ماما مش عارفة ان ده في خاطر عليك
27:11انا عارفت اني غلطانة ومش هعمل كده ده والله يا عم فلافيل بس روحت عند مامتي
27:19طيب تعالي هخسلك رجلك الاول من الدم وبعدها هنشوف هنعمل ايه
27:27ها كده رجلك احسن شوي
27:30الحمدلله بس وناجرة واحدة عند مامتي
27:35بتخفيش استخبي تحت رجلي ولو الاسد قرب منك هروح زاق وبزلومتي لبعيد
27:44اهلا اهلا بالفيل والغزالة انت ملك ومال الغزالة يا فيل سيبها حسلك
27:55ابعدين تحسلك يا اسد والله هزقك بزلومتي لبعيد
28:04طيب وريني كده
28:07اه اه كده فيل
28:10يلا بسرعة بسرعة نهرب يلا اركبي على ظهري وانا هوصلك لبيتك
28:17شكرا شكرا يا عم فلافيل
28:19يا عم فلافيل اوعدك امري ما اعمل كده تاني ولا اخرج من غير اذن ماما ولا اخرج لوحدي
28:27هفضل مسكة في اديها حتى واحنا خارجين سوا
28:32يا ترى يا غزالة عمل ايه انتي فين دلوقتي يا ترى روحتي فين يا رب حميها يا رب انا خايفة قوي عليها
28:42ازايك يا غزالة كبير عمل ايه
28:45عم فلافيلو ايه اللي جاف الغزالة الصغيرة عندك
28:50هي خرجت تلعب شوي في الغابة بس خلاص عرفت غلطتها
28:56ماما سبعيني يا ماما انا غلطت وقعدت من غير اذنك
29:02وكمال لوحدي انا اسفة امري ماعمل كده تاني
29:07انا بحبك اوي يا ماما وعرفت انك بتخافي عليها اوي مش عاوزاني اخرج عشان خايفة
29:15مش بتخاوفيني
29:18وانا كمان بحبك يا حبيبتي اوعي تعملي كده تاني ربنا يحميك من كل شر
29:26جولل! لعب القرة اقبل حبا بحبها
29:35ايه صوت المياه ده
29:37لما اروح اشوف
29:38دي الحنفية مش مقفولة كويس
29:43طيب مش مشكل
29:45هي بتنزل ميا بسيطة
29:47لما أروح بقى أكمل لها
29:51يا كاتاكيتو
29:52تعال أشوف مين صوت الميا ده
29:56ما تخفيش يا ماما
29:57دي الحنفية بتنقط ميا
29:59عشان هي مش مقفولة كويس
30:02أخلص لعبه بعدين أقفلها
30:04تعال يا كاتاكيتو
30:06عايز أوريك حاج
30:09شايف الجبل اللي برا ده
30:12شايف قد إيه هو كبير
30:15آه شايف يا ماما
30:18ده كان أصله حبة رمل واحدة بس
30:22اتجمع عليها حبات رمل تانية
30:24لحد ما عملت الجبل الكبير أوي دقه
30:28فهمت؟
30:29آه فهمت
30:30فهمت يا ماما
30:31أول لما أروح هفل الحنفية كويس
30:35وحشتيني يا كورتي يا حبابتي
30:37يلا نكمل لعب
30:41إيه ده؟
30:42إيه الماء دي؟
30:43إيه الماء اللي مغرق الأرض دي؟
30:45يا نهر أبيض هالبيت غرق
30:47يا كاتاكيتو
30:48إصحى
30:49إصحى
30:50إنت كمان نايم ولا كأنك عملت حاجة؟
30:54صباح الخير يا ماما
30:55فيه إيه؟
30:56إيه اللي حصل؟
30:57تعال أشوف بنفسك
30:59إيه ده؟
31:00نهر أبيض؟
31:01أنا رحت علي يا ماما وإنسيت أفل الحنفية كويس
31:05أنا عايزة فيه يا ماما
31:08اتفضل معايا
31:09يلا ننشف الأرض اللي غرقت من الماء
31:12ونروح نجيب الماء للشرب والطبخ بدل اللي اتحضرت
31:19ياه أنا تعبت قويش
31:22بس اتعلمت
31:24اتعلمت أن الماء أساس الحياة
31:27ولازم أحافظ عليها
31:30كان يا ما كان
31:31كان في بطة نايمة ومغمضة عينيها
31:34العصافر كانوا واقفين على الشجرة وعمليني زأزأ وبسط عينيها
31:38البطة فتحت عينيها وقالت لهم
31:40من فضلكم هدوء شوية عاوزة أنام
31:43قالوا لها إحنا قاسفين
31:45وفعلا بطلوا زأزأ
31:46البطة غمضت عينيها
31:48إده فاضع تحت الشجرة قالوا
31:51البطة غمضت عينيها
31:52إده فاضع تحت الشجرة قالوا
31:54ياه الدنيا حر قوي النهاردة
31:56يلا ننزل نعوم في المية
31:58وقعدوا يلعبوا ويزقوا بعض
32:00البطة صاحي وقالت لهم
32:01من فضلكم هدوء شوية عاوزة نايم
32:04إده فاضعة قاسفت للبط
32:06وبطلت لعبه دوشة
32:08يادوب لسه البطة مغمضة عينيها
32:10طلعت إنه موسى من ورا الشجرة
32:12اتحصبت البطة وقالت لها
32:14لو أقدر أقوم كنت أقوم تضربتك بمنقاري
32:17إيه الزن ده كله
32:19واستغربت العصفير والدفاضة
32:21هي البطة ليه مش قادرة تقوم
32:23لقوا البطة قاعدة على البيت
32:25وفهموا هي ليه ما كانتش قادرة تقوم
32:28العصفورة قالت
32:29لو النموسة ما سكتش
32:31أنا هقبطها بمنقاري
32:32والدفضعة قالت
32:33دي النموسة دي أكلت المفضلة
32:36لو ما سكتش هاكلها بلساني الطويل
32:38خافت النموسة وقالت
32:40وعليا من ده بإيه وراح يتطارد بعيد
32:43والدنيا هدوء
32:44وفجأة سمعوا حاجة بتتكسر
32:46لقوا البيت اللي تحت البطة فأس
32:48وتلع منه بط صغير
32:50وعماليه صاوسة ويعمل دوشة
32:52العصفير قالت لهم
32:54هدوء من فضلكم
32:55البطة الكبيرة عاوسة تنام
32:57لكن البطة الكبيرة ردت على العصفير وقالت لهم
33:00سبيهم أنا بحب أسمع صوت ولادي
33:03أنا بحب ولادي أكتر من أي حاجة في الدنيا
33:06عارفين ليه
33:07علشان هي ماما
33:08وماما بتحبنا أكتر من أي حاجة في الدنيا
33:12وتوتا توتا فرغة الحدود

Recommended