"راحت تركب لولب دخلت في غيبوبة".. خطأ طبي يضع شابة بين الحياة والموت بالمنوفية
المزيد من التفاصيل والفيديوهات اشترك في قناتنا علي اليوتيوب وتابعونا على الصفحات الرسميه مواقع التواصل الاجتماعي ↓↓↓↓
الصفحة الرسمية لمصراوي - أول وأكبر بوابة مصرية
تابعوا مصراوي على:
Official website : https://www.masrawy.com
Official Facebook Page : https://www.facebook.com/Masrawy
Official Twitter: https://twitter.com/masrawy
#مصراوي
#راحت_تركب_لولب_دخلت_في_غيبوبة
#اللولب_والمخاطر_الصحية
#قصة_شابة_المنوفية_مع_اللولب
#اللولب_والصحة_النسائية
#المنوفية
#shorts
#trending
#saudiarabia
#Kuwait
Copyright © All Rights Reserved -Masrawy
المزيد من التفاصيل والفيديوهات اشترك في قناتنا علي اليوتيوب وتابعونا على الصفحات الرسميه مواقع التواصل الاجتماعي ↓↓↓↓
الصفحة الرسمية لمصراوي - أول وأكبر بوابة مصرية
تابعوا مصراوي على:
Official website : https://www.masrawy.com
Official Facebook Page : https://www.facebook.com/Masrawy
Official Twitter: https://twitter.com/masrawy
#مصراوي
#راحت_تركب_لولب_دخلت_في_غيبوبة
#اللولب_والمخاطر_الصحية
#قصة_شابة_المنوفية_مع_اللولب
#اللولب_والصحة_النسائية
#المنوفية
#shorts
#trending
#saudiarabia
#Kuwait
Copyright © All Rights Reserved -Masrawy
Category
🗞
NewsTranscript
00:00صباح الخير متابعينا متابع موقع مصروي في كل مكان اهلا وسهلا بكم في بث مباشر جديد هنا من داخل محافظة المنوفية
00:12استغاثة سريعة قدمها احد الاهالي هنا بمحافظة المنوفية بسبب دخول منال في غيبوبة من 15 يوم
00:21منال دخلت في غيبوبة بسبب ان هي كانت رايحة تركب اللولب حصل نزيف بعد تركيب اللولب
00:27وبعد النزيف راحت للدكتورة تاني رايحت تركبه اول كانت رايحة تركبه
00:34وبعدين حصل نزيف وبعد حدوث النزيف لمدة 20 يوم توجهت لنفس الدكتورة تاني علشان تشيل اللولب
00:41الدكتورة معرفتش تلاقيه او معرفتش تشيله حصل مشاكل كتير جدا مع منال
00:48دخلت على اتراها في غيبوبة منذ 15 يوم
00:51احنا النهاردة مع زوج منال علشان يحكي لنا تفاصيل الواقع او ايه اللي حصل معاها بالزبط
00:56اهلا بحضرك يا فندم
00:58انا زوج منال اسمي حافظ صبحة سعيد طه
01:01انا جاي انا ومراتي على رجليها جاي تشيل الشريط الدكتورة تانتها نص ساعة تشتغل فيه
01:09احكي لنا من الاول هي راحت الاول علشان تركب اللولب صحيح كده
01:12جاي ركبت اللولب يوم 15
01:15حصل نزيف جسمها مقبلش الشريط
01:18المهم راحت بعد 20 يوم راحت جات ايه ادتها شريط
01:23ادتها ايه ادتها برشام
01:26مش عارف
01:29ادتها برشام
01:31المهم اخر ما زيت جسمها ما جاتش عليها راحت جاتي عاملت ايه
01:34راحت ايه ايه تماشيله بقى علشان زهقت منه
01:37المهم جات ايه راحت ايه في يوم احنا ونوايا
01:41ماشينا على رجليها وحلو دخل المستشفى وحلو مفيش حاج
01:44جات تشيل الشريط نص ساعة
01:47تانتها تعمل تعافر معاها نص ساعة
01:50جاتلي في الشقة جسمها كله اسود
01:53كلها اسود بقول لها فيها يا بنتي
01:55قالتلي ساكاكين في بطني بتتقطع
01:57ساكاكين في بطني بتتقطع
01:59رحت اتجهت للمستشفى تاني دخلت
02:02على كابولا محلول
02:04جالي تاني يوم الدكتور بتاع الجراحة
02:06قاللي عايزيني عاملت سكابولو فيه
02:08دكتور قاللي ده فيه خرم في السبك
02:10فاني حيت في الراحم
02:12لما جيت وعرفت ان كابولو الرخر ايه
02:16اتخرم عمللها تسمم في الدم
02:18وهي دلوقتي في غيبوبة بقالها 15 يوم
02:22واحنا كلنا لو اخواتي وسايبالي 3 ايال
02:24وهي عموت فقر بتاع البيت
02:26والله العظيم ما عارف اعمل ايه
02:28وبناشد وزير الصحة
02:30يبعتلي فريق تب يشوف هالي
02:32ان كانت عايشة ولا ميتة
02:34كل ما اخش الاناية واسأل حد
02:36يقول لي فيه دربونة
02:37انا والله العظيم ما عارف ان امرأة عايشة ولا صاحية
02:40وكل ما اسأل الدكتور
02:42كل ما اسأل الدكتور ده في ايد ربنا
02:44ده انا مش عارف
02:46مش عارف اعمل ايه
02:47والله العظيم انا ما عارف
02:48وعزلوها في قوضة عز
02:50بقولهم فيه يقولك مناعة
02:52من مضادات الحيوي
02:54ودكتور الجراحة اللي عاملها
02:56قال لي 3 يوم ودفوه
02:58وبقالها 15 يوم لا عارفين ناكل ولا عارفين نشرب
03:00ولا عارفين اي حاج
03:02بناشد وزير الصحة
03:04اعتبرناها بنته
03:06انسانة بناء ادمة
03:08لا بشوفهاش دلوقتي
03:10بقال لي دلوقتي ما بشوفهاش 3 اربعة ايام
03:12ليه
03:14عزلوها قالك المناعة
03:16وسايبالي 3
03:18والله العظيم انا والعيال دية
03:20واخوتي بننام على البلاط
03:22واي حد في المستشفى والله
03:24بننام على البلاط ساعة نجمط عم يعزم نرتاح
03:26والله العظيم
03:28انا ما عارف انها عايشة ولا ميتة
03:30وعالقاجهزة
03:32وكل ما اسأل الدكتور الحلقة في الأسوأ
03:34في الأسوأ في الأسوأ
03:36انا تعبان انا نفسي نفسي اشوف اه ارتاح واريح الاعيال ديت هي العمود الفقري بتاع الاعيال
03:43انا ما والله ما عارف اعمل حاجة من غيرها لا عارف اكل ولا عارف اشرب ولا عارف حالتي اعلن بقى ربنا
03:49وسايباني تلات اعيال والله العظيم هي العمود الفقري انا بنشد وزير الصحة يشوف لي فريق طبي
03:56يشوف هالي يشوف هالي صحية ولا ميتة
04:00اخر مرة كانت منال من خمستاشر يوم جاية من المستشفى جاية شكلها والجسمها كله ومن ساسها الرأسها السود
04:08بقول لها في ايه يا بنتي قالت لسا كجنف بطني وفيه دم نازل منها
04:14دم نازل منها بقول لها في ايه يا بنتي قالت لي الدكتورة بقت تجيب قطنه وتلقح وجون ده الدم
04:20سرخت لغت لما سابتني قالت لها اقومي عشان مش عارف اجيب الشريط
04:26مش عارف اجيب الشريط وديتها المستشفى وديتها المستشفى والله العظيم
04:31اهو الشريط اهو الدكتورة الجراحة اللي مطلعولها
04:40والله ما عارف طلعولها من الي حتة الدكتور يقوللي تسمن في الدم شوية مش عارف دربات القلب شوية يقوللي غزات في المخ
04:49حاجات كتير انا معرفة انسان بسيط على دراعي انا امي معرفش حاجة
04:54والله معرف حاجة كل طلبه منك يا وزير الصحة اتبعتلي فريق تطمنني
05:00اتبعتلي في اي حتة تطمناني والله سهبلي ثلاثة عيال ما عارف اعمل بيهم ايه
05:05الاهل ديت الاهل ديت هيبقى مصيرها ايه من غير ام
05:09اعتبرها بنتك اعتبر اي مسؤول يسمعني دلوقتي اعتبر ديت اخته بنته اي حاجة
05:17يلحقني انا مش عارف اعمل حاجة
05:25دلوقتي راح تشيلي الشريط راح تشيلي الشريط قالك قعدوا يعملوا بنص ساعة فيه
05:33لغتا ما بيلقى رحمة قالت لا قومي روحي بعد ما روحت جوزة لقاها جسمها زرقنينة
05:40فبعد ما لقاها قالها فيها يا بنتي قالتلو انا راح اتشيلها الشريط
05:45ما لقوش الشريط فيه فقالت لا بدل ما تقول لها روحي اعملي اشعة هنا ولا هنا ولا هنا
05:52تشوفي الشريط راح فاني حتة قالت لا قومي روحي المفروض الرحمة بتعرض لربني
05:58اعملي اشعة اعملي روحي هنا الشريط فاني حتة بدل ما كان دمر لها الدنيا ودمر لها حياته
06:04ودمر اخويا وعياله اخويا دلوقتي على كدفه دلوقتي بيروح ييب من هنا ومن هنا ومن هنا
06:11عشان يصرف على مراته على جبلها حاجات منه دلوقتي اخويا الحاولة ولا قوة
06:17بص يصعب على اي بني ادم خلق ربن وتخش تشوفي مراته يعني اي بني ادم يخش عليه يعني يصعب عليه
06:25يصعب عليه الحالة ولا بتصد ولا بترد ولا بتفتح حتى يعني خلاص
06:31انتوا بقالك 15 يوم دلوقتي هنا متواجدين
06:34متواجدين بقالنا 15 يوم دلوقتي من ساعة ما الحالة جات وشلت الشريط دلوقتي
06:39واحنا زي ما احنا بأياننا بأخواتنا بكلنا ومش عارفين
06:44دخلت تشيلي له الشريط دوات حصل لها النزيف وحصل لها دا كله
06:47بقولك نص ساعة الدكتورة عملت نخور فيها عشان تشيلي الشريط
06:51وفي الاخر قلت لا أم يمشي
06:53خدت بعضها ومشت راحت لجسسها البيت
06:55قبل ما وصلت البيت بقى جسمها أزرع نيلة
06:58قبل ما وصلت البيت بقى جسمها أزرع نيلة
07:01جسسها راح جايبها اخويا وجابها وبيرجع تاني للمشتشفة
07:04دخلوها الدكتورة قاله دا لازم انت اعمل عملية الاستكشاف
07:09اعملوا عملية الاستكشاف جابوا الشريط دوات
07:11الكبدة خرم حصل لها تصمم في الدم
07:13في العناية فوق تشوفيها زرقة وشاوة ورم كده هو
07:17بعد كده نقلها في غداء اللي هي العزلة ديه
07:20مش عارفين ليه
07:22ولا بيقولك بأي دعي ربنا
07:24واللي دلوقتي دخلوها غدة العزلة ومش عارفين اي حاجة
07:28ومش عارفين نشوفها
07:29اللي كانت هي عايشة او ميت
07:31احنا اللي نطلبينا دلوقتي من ساعات كوكبين
07:33الحالة بتاعتنا فيها لحد دلوقتي