الجزء الثاني

  • 2 weeks ago
ملخص فلم
Transcript
00:00وممكن تكون بتحلمي او بتهيألك بصعب ضغط الشغل يعني
00:03خلص انت شغلك بس عشان ابوك يكون فقر بيك
00:06وطبعا يا عزيزي هي فتحت له قلبها من اول ما شافته
00:10تخيل عارفة انا حكات كتير
00:12وفي نفس الوقت الضخم ده بيرجع تاني البير
00:14وبينزل الجردل ده تحت
00:16وبيعمل صوت غريب
00:17وكاينه يعني بينهر حد
00:19وفعلا يا عزيزي بتطلع ايد شكلها مخيف
00:23وبتحطله شوية دم من جسمها
00:25ولما بيخلص بيروحها زنزانة اللي فيها الراجل
00:28وقبل ما بيفتح الباب عليه مدسم بتقول له تاريسي
00:31لو مات راني افضل هامل حد منه
00:33لازم يعيش ممكن يهرب ويرجع بالمساعدة
00:36فبتكرر انها تضحي بنفسها عشان صاحبتها
00:39وبتعمل دوشة وبتفضل تنده على الضخم وتشتمه
00:42تاريسي فضلت تتربعها توقف اللي بتعمله
00:44بس هي مترضوش
00:46وفعلا بيروح لها الضخم
00:48وبيفتح عليها وبيورها الارض
00:50وبيفضل يضرف فيها وبيرميها هي كمان في البيت
00:53وبتنسد تاريسي وكانت عمالها تسرب
00:55ومدسم بتشوف الكائن المخيف ده وهو بيقرب عليها
00:59وكان في جنبها عضم وفرن كتير
01:01وبيقرب عليها وبتعش بيها
01:04وكان يوم الصبح
01:05بنشوف جلها وهي واقفة بتبص على اتنين بيحبوا الطاعة
01:08وبيصعب عليها نفسها وبتفضل طاعية
01:11وبتدخل ليس عليها وبتسألها مالها
01:13قالت لا الوحدة بتأكيني
01:15ومحدش بيسأل من عمله هي
01:17وكل ده بسبب نامه هي اللي بوزت حياتي بسبب أنانيتها
01:21ليه سألت لها قصدك ايه
01:22ولسه هتتكلم
01:24بتدخل ايمة عليهم وهي متعصبة
01:26وبتقول لها افلي بوقك ده بدل ما غير طولك
01:29جوليا قالت لها محرة وقلت لها انا عايزة
01:31ليه سألت لهم وحد الله ده معه وصلوا ع النبي
01:34ايمة قالت لها لو سمحت تعالي معاي
01:36ولما بتطلع
01:37بتقول لها ان جوليا كل يومين بتبقى عايزة تتعرف على شاب جديد
01:40وعشان كده بابا خلاش تطلع من البيت
01:42وطول الوقت فاكرة ما نحبسها
01:44ليه سألت لها عندك حق
01:46بس انا عايزة اسألك سؤال
01:47جوليا قالت لي كلام مقيف عن اللوحة
01:49هو الكلام ده بجد
01:50قالت لها زيت تجيبك منها
01:52انا مش عارفة اعمل ايه معاها
01:53الكصص المقيفة اللي دايما بتحكيها دي
01:55هي السبب الاساسي
01:57اللي خلاني مودعاش المدرسة ولا تقابل حد
01:59خليك انت في شغلك الله يصلح حنة وحالك
02:01اكيد ابوكي قالك الشرط الجزائي اللي هيتدفع
02:03لو ما استنمتش اللوحة في معدها
02:05قالت لها ايوة عارفة وما تقنعيش
02:07ووقت النوم بيتصحى
02:09وبتلاقي تريسي وتوني في قدرتها
02:11وكانوا كلهم دموا متبهدرين
02:13لابد انفضها برضو يا عزيزي
02:15ما بتلاعهمش في القوضة
02:17وليه زي كانت خلاص مش قادرة تستحمل
02:19وبتجري على ماركوس وبتحكي له اللي بيحصل معاها
02:21ولما انها ترجع بلدها
02:23قالت له ما ينفعش
02:25لو مشيت من غير ما خلص اللوحة
02:27بابا هيدفع شرط جزائي كبير
02:29وهو اصلا طعبان ومخلتوش اللوحة
02:31قال له يبقى ما تفكرش كتير
02:33دي كلها توبس مش اكتر
02:35فتسأله هو ما فيش حد بيجي يسأل عليها
02:37المفروض انه قابل ثلاثة شخص هنا في الحينة
02:39ومتعرفت عليهم مرة غيري
02:41قال له لا لا ما حد يجي يسأل عليك خالص
02:43ممكن يكون مخلصوا شغلهم ومرجعوا
02:45انت رجع خلصوا شغلنتك بسرعة
02:47وقعد علي عشان نقعد سوا
02:49وفعلا يا عزيزي بترجع على الاسر
02:51بس بترفع لها حبة ايتين
02:53عشان تقدر تلم كويس
02:55لكن بتحس بحاجة بتتحرك في البانيو
02:57ولما راحت تشوف الحكاية
02:59بتتسدم لما بتشوف ماديسون
03:01وكانت كلها دم وشكلها صعب
03:03فلت تسرق وبتطلع تقرأ لبرا
03:05لكن بتغبط في عيما وكانت داخلها تشوفها
03:07اللي ساعدها الحينة بس ايدي
03:09في واحدة متطلة في البانيو
03:11استغربت عيما وراحت تشوف بنفسها
03:13بس طبعا كعادة مابتنعيش حد
03:15ولما بتشوف حلبة العلاج اللي اخدته
03:17زعايتها وقالت لها ده السبب
03:19انت بترفعها بالشمس رصيري هاني
03:21ومش عايزة تشوف واحدة في البانيو
03:23قالت لها لها اول مرة تاخد منه
03:25وبتترجعها انها تمشي وترجع لابوها
03:27قالت لها ده مفيش منه
03:29انت نسيت اشترت الجزائر ولا ايه
03:31تحت بقى يا عزيزي الراجل ده كان
03:33قادر يفتح الغطاء وبيقول لتريس
03:35انه يطلب المساعدة وهيرجع
03:43باي باي كامبوري
03:45والتريس كانت سامعة ست سريخو
03:47وكانت عمالة تسرق ايه كمان
03:49تاني يوم بيتكمل ليسة شغلها
03:51وكان فاضي يومين بس
03:53وفي نفس الوقت ايمة كانت وافعة ودمرت
03:55وكانت عمالة تشد فشها وهي متضايق انها كبرت
03:57ولما بتشرب من الكاس ده
03:59بيتفرح
04:01والمفاجأة بقى يا عزيزي
04:03ان السحرة كانت فوق دوتها
04:05وفعلا جوليا كانت معاها
04:07وبتطلع انها عايشة معاهم في نفس القصر
04:09وبتروح تخبط على ليسة
04:11وبتقول لها انها عايزة ضروري
04:13قالت لها يا ستي ماشي بس تنجيز عشان عندي شغل
04:15قالت لا ما انت بينفعش تكمل الشغل ده
04:17انت لو خلصت اللحة دي
04:19هتبقى زيك زيهم
04:21اللحة دي ترسمت سنة 1493
04:23ووقتها ضحب واحد عشر
04:25يغر جمايكا ده
04:27والمفاجأة بقى ان ايمة كانت مودة وقتها
04:29وبمساعدة السحرة
04:31قدروا سيطر على جمايكا
04:33اللحنة عشان ما تكبرش في السن وتفضل شباب
04:35وده عن طريق دم جمايكا
04:37اللحنة مش فاضية للقصص والروحات بتاعتك دي
04:39جالية اترددتها
04:41وقالت لها انها بتقول الحقيقة
04:43انه هردة بالليل الامر يبقى لون حمر
04:45ولو قبل الساعة 12 اللحة خلصت
04:47اللحنة تجدد تاني
04:49لخمسمية سنة غيرين
04:51يعني ليلتنا هتبقى طيين
04:53ولو مش بصداني في تلات ضحاق ده
04:55تعالي معايا ورهم ده
04:57ده لو لسه عايشين يعني
04:59مشكل توني وتريسي وماديسو
05:01وفعلا بتروح معايا بسرعة
05:03وبيشوفوا الضخم ده وهو داخل
05:05ولسه هيروح وراه
05:07اما بتندح على جوليا
05:09فبتضطر انها تسيب ليسر وحدها
05:11وبتنزل ليسر وبتاخد سلاح من التمثال ده
05:13وبتفضل ماشية ورا الضخم بشويش
05:15بس غازبة عنها بتوقع حاجة وهي ماشية
05:17وبتستخدمها بسرعة من الضخم
05:19ولما بيشوف الفران
05:21بيتطمن وبيفكر انه هما السبب
05:23وبيدخل لتريسي عشان تدور عليها
05:29وبتطلع لها الضخم وهو مسخن السطوع
05:31وبعدها بيخدها عشان يرميها
05:33لكن بتدخل ليسر في الوقت المناسب
05:35وبتضربه مرة في التانية
05:37في التالتة لحد ما بيقع
05:39وبتستغل الفرصة
05:41وبتطلع تريسي بسرعة وبيهربه
05:43اما الضخم ده بيلعجه
05:45ما يكواعف ومستنى التموين بتاعه
05:47فبيقرع يسلمه نفسه
05:49وليسر بتطلع هي وتريسي على بره
05:51وبيعبله ماركوس فوق الشغل
05:53وبتفرح ليسر وبتقول الحمد لله جيت فوقتك
05:55بس بتتصدم يا عزيزي
05:57لما بتلاقي قتل تريسي
05:59وبيقلها تخلي خلص اللوحة
06:01ولا تموت زيها
06:03ولما بتدخل بتلاقي السحرة واما وواحد تاني
06:05وكانوا واقفين ومسكين شموع
06:07واما كانت بتترهش
06:09وبدأت تتعب
06:11وبيجبره ليسر تطلع تكمل اللوحة
06:13وكان فاضل 10 دقايق عالساعة 12
06:15فبيتكمل ليسر شغلها
06:17وبتشوف اما وماركوس في اللوحة
06:19ليسر تنجز بسرعة
06:21ولكن بتدخل جوليا وبترش على اللوحة غسلين
06:23وبتهددهم انها تحرق اللوحة
06:25وبتلوم اما عن اللي عملته معاها
06:27وهتاريها يا عزيزي حبسها في جسم
06:29البنت الصغيره دي منكروه
06:31فبتلبس اما وماركوس عشان يقتل جوليا
06:33لكن ليسر بترمي عليها مدد
06:35الغسلين واخيرا بدأ الساعة 12
06:37فبتجري اما وبتضرب ليسر زاهر
06:39والامر بيتحول احمر كله
06:41وكلهم بيتعبوا بماء الارض
06:43واما شكلها بيتحول مع بوزة مخيفة
06:45وفاكها بتبقى طراب وبتختفي
06:47وليسر بيتشوف جوليا جنبها
06:49وكلب بتتحول زيهم
06:51فبتقوم بسرعة طاف قدام المرايا
06:53وبتشوف شكلها وهي بتكبر
06:55لحد ما بتتحول لطراب هي كمان
06:57وبتختفي
06:59كفاية عليهم كده اخذوا زمانهم وزمان غيرهم
07:01المهم ليسر ده بتمشي من القصر المهدد ده
07:03بتلاعج ماركوس عليها
07:05وبتأكل عليها بسرعة
07:07وبترجع من اللوحة
07:09وبتمسح القزع بتاع التحويزة
07:11اللي بتسيطر عالشطوم
07:13وبتقولها بسرعة لما جمايكا دخل عليها
07:15وفعلا بتقدر تسيطر عليها
07:17وبعد 30 سنة
07:19اللي زكنت لسه شباب وهي اللي بعد سيدة العصر
07:21وبنعرف انها استغلت الفرصة
07:23وبعد تبيع دم جمايكا للناس
07:25وكانت من ايام جمايكا على سرير
07:27وبتاخد منه عينات الدم
07:29وبيخلص الفيلم قالت
07:31لا يبقى عزيزي
07:33وما تزجتوا الرائد في قممت
07:35وشفت الفيلم الجاي

Recommended