Salda Gölü alarm veriyor: Geçen seneyle bu sene arasında 1,5 metrelik çekilme söz konusu

• 3 ay önce

Category

🗞
Haberler
Döküm
00:00Salda Gölü etrafındaki yol zaten mevcut stabilize bir yol vardı burada yaklaşık 30-40 yıldır mevcut olan bir yol.
00:07Geçen sene İl Özel İdaremiz tarafından, Çevre Şehircilik Bakanlığı'nın da izniyle bu yolda bir düzeltme yapıldı.
00:16Stabilize yolda bir iyileştirme yapıldı.
00:19Şu anda yolun belli bir kısmına kadar yapıldı.
00:23Diğerinde planlaması devam ediyor.
00:25İl Özel İdaresi'nin uhtesinde yapılmış bir yol.
00:29Salda Gölü Türkiye'mizin göz bebeği, dünyanın nazar boncuğu diyoruz biz.
00:34Eşsiz bir güzelliğe sahip, Türkiye'nin en derin ikinci gölü.
00:39Bu anlamda Mars toprak yapısına benzeyen özelliğiyle de dünyada iki önemli yerden birisi Salda Gölü ve toprakları.
00:48Birisi Kanada'da, diğeri de Türkiye'de Salda Gölü'nde.
00:52Mars'taki toprak yapısına benzer özelliğiyle gerçekten ayrıcalıklı bir konuma sahip.
00:58Tabi bu anlamda NASA'nın dikkatini çekmiş, üniversitelerin dikkatini çekmiş bir bölge.
01:04Bilim merkezi kuruluyor karşıda, Maldivler bölgesinde.
01:07NASA arada araştırmalara geliyor burada.
01:10Tabi bu bilimsel yönünün yanında toprak yapısı da oksijen ürettiği için belki de dünyanın oluşumunun sırlarını da içeriyor.
01:23Tabi bu meraktan dolayı da çok yoğun bir ziyaretçi trafiğine sahip burası.
01:28Yılda bir buçuk milyon insanın ziyaret ettiği bir yer.
01:31Tabi insanlar merak ediyor, göle girmek istiyor, göle yürümek istiyor.
01:37Tabi bununla beraber bir korunma ihtiyacı da oluşuyor.
01:41Çünkü bu göl çok kıymetli bir göl, bizlere miras değil aslında emanet gelecek kuşaklardan.
01:48Biz de bu gelecek kuşaklara ulaştırabilmek için bu emaneti koruyarak ve turizminde bölge insanı tarafından faydalanılması amacıyla çalışmalar yapıyoruz.
02:00Bu anlamda geçen 10 gün önce bir sıcak hava balonu turizmi başladı burada.
02:07Lansman uçuşlarıyla beraber burada 2 hafta sonra düzenli bir sıcak hava balonu uçuşları başlayacak ve turizm başka bir yola evrilecek Salda Gölü'nde.
02:19Bununla beraber tabi ilçedeki insanlarımızın turizmden aldığı payın artmasını bekliyoruz, tesisleşmenin artmasını bekliyoruz.
02:27İşsizliğin azalmasını bekliyoruz çünkü bölgede çok büyük bir işsizlik ve göçe neden oluyor bu işsizlik.
02:34O yüzden de bu turizm potansiyelinin ilçeye olumlu katkı yapmasını bekliyoruz bu konuda.
02:40Geçen seneye göre bir azalma hissediyoruz, bu da tabi biraz da hayat pahalılığının etkisinde olduğunu düşünüyoruz.
02:48Yeşilova tabi yazlık bir memleket, yazınki ziyaretçi nüfusumuz çok yoğun oluyor ama bu seneki sanırım hayat pahalılığından dolayı ziyaretçilerimizin sayısında azalma görüyoruz.
03:02Bir de konaklamalı turist sayımızın çok yükselmediğini görüyoruz.
03:07Sadece işte ziyaret ediliyor, fotoğraf çekiliyor ve programlarına devam ediyorlar.
03:13Biz istiyoruz ki konaklama olsun, ilçemizi rahat gelsin insanlarımız bu güzellikleri daha rahat görsünler ve ilçe ekonomisine de katkısı olsun.
03:22Salda Gölü'yle ilgili en son dediğim gibi bir balon projesi, sıcak hava balon projesi gündemde.
03:28Bu tabi bu da Çevre Şehircilik Bakanlığı'ndan alınan izinlerle bugüne geldi.
03:35Buradaki turizmin yönünü değiştirebilecek bir proje olduğunu düşünüyoruz.
03:40Dediğim gibi koruyarak ve turizmi geliştirerek götürmeye çalışıyoruz.
03:44Şu andaki gündemdeki en önemli proje sıcak hava balonu projesi.
03:49Salda Gölü'ndeki bu yoğun insan trafiğinden tabi ki bir insani atıklar oluşuyor.
03:54Özellikle geçmiş dönemlerde yapılan bir arıtma tesisimiz mevcut ilçe çıkışında.
04:00Göl çevresindeki insan organik atıklarını, kanalizasyonu arıtma tesisine gönderiyoruz.
04:07Göle o anlamda bir zararı yok, yönetiliyor bu atıklar.
04:12Ama şöyle bir şey de var, ilçemizin kanalizasyon yapısı çok eski olduğu için bizim tedirginliğimiz aslında ilçedeki kanalizasyon yapısının yenilenmesinin gerektiği
04:24ve bu kaçakların göle ulaşmasının engellenmesi gerektiği.
04:27Bu konuda da biz Çevre Şehircilik Bakanlığımıza projelerimizi yaptık, götüreceğiz.
04:32Hatta biz Çevre Şehircilik Bakanımızdan randevu da talep ettik bu konuda.
04:36Salda Gölü'nün dediğim gibi bir sonraki kuşaklara emanetimiz olarak sağlıklı bir şekilde ulaştırılması bakımından.
04:43Alt yapısında yenilediğimiz zaman ilçemizin Salda Gölü'yle ilgili hiçbir sıkıntı kalmayacak.
04:49Artı ziyaretçilerin attığı çöplerle ilgili de dün Kaymakam Hanım'ı ziyaret ettiğimde Yeşilova'daki sezonun bitiminde
04:58göl çevresinde oluşan atıkları bir kampanyayla hem derneğimizle, Salda Gölü Koruma Derneğimizle, Kaymakamlığımızla, belediyemizle beraber
05:07burada bir temizleme kampanyası oluşturacağız ve bir sonraki turizm sezonuna da tertemiz bir şekilde ulaştıracağız.
05:15Salda Gölü'nü bekleyen en büyük tehlikelerden birisi de kuraklık.
05:19Malum bölgesel bir kuraklık yaşıyoruz. Aslında küresel bir sıkıntı haline gelmeye başladı iklim krizi.
05:25Bölgemizde de tabii Salda Gölü'nü ve göller bölgesini çok etkileyen bir durum bu.
05:32Burada da yaklaşık geçen sene ile bu sene arasında bir buçuk metrelik bir gölde çekilme söz konusu.
05:40Tabii bu yağış rejiminin değişmesi, azalması. Karşıda bizim kayak merkezimiz var.
05:48Bu sene kayak merkezimize sadece bir defa kar yağdı. Kayak sezonunu bile açamadık.
05:54Kar yağmaması, yağışların olmaması nedeniyle insanlarımız tabii tarım ve hayvancılıkla uğraşıyor.
06:02Bu anlamda da sondaj sularına, yer altı sularına çok yüklenildiği için Salda Gölü'nde de bir irtifa kaybına yol açıyor.
06:10Bu anlamda gölümüzün geleceği açısından su rejiminin, tarımsal ekim rejiminin bir an önce düzenlenmesi gerekiyor.
06:19Yoksa Salda Gölü'müzde de çekilme çok hızlanacak. Elbette ki su hacmimiz çok fazla.
06:25Ama tedbir almazsak orta vadede ve uzun vadede göl kuruması veya göl çekilmesi bakımından büyük sıkıntılar yaşanabilir.
06:35Şimdi bölgede dediğim gibi hayvancılık, büyükbaş hayvancılık çok fazla.
06:40Büyükbaş hayvancılık yapanların tabii su ihtiyacı çok fazla oluyor ve beslenmesi açısından da yem bitkisi,
06:49özellikle çok su çeken mısır gibi bitkilerin, yonca gibi bitkilerin ekimi çok fazla burada.
06:56Tabii kuraklıkta olunca onların büyümesi gerekiyor ki o insanlarımız para kazansın.
07:01Yağış olmayınca sondaj sularına başvuruyorlar. Sondaj suları da yoğun miktarda yer altı suyunu çektiği için
07:09gölümüzü besleyen bu ana alt tabaka suları çekiyor maalesef.
07:15O yüzden de gölün beslenmesi azalıyor ve çekilme meydana geliyor.